Search This Blog

Monday, March 4, 2013

I was adviser to the ‘real’ Sulu sultan - Umno Youth exco man


KUALA LUMPUR— Umno Youth executive councillor Lokman Noor Adam today denied having links with self-professed Sulu Sultan Jamalul Kiram III, whose brother is leading an armed incursion into Lahad Datu, Sabah.

His denial follows the distribution of a photograph of Lokman’s business card on Twitter and Facebook, where he carries the title of “Advisor to The Crown” of the Sultanate of Sulu and North Borneo, and the honorific “Datu Sri Panglima” usually bestowed by the Sulu royalty.

“I admit I was elected by the real Sulu sultan, Sultan Roodinod, son of Sultan Julaspi Kiram, as his advisor around the year 2005 to deal with the Malaysia government regarding their welfare,” Lokman said in a press release here.

Roodinod was recognised by the Malaysian government as the legitimate claimant to the Sulu Sultanate in 2008, for being the heir to Jamalul Kiram II who was proclaimed sultan in 1894.

Roodinod family’s claim has been challenged by rivals with allegations that Jamalul Kiram II died in 1936 without leaving any children.

The last sultan of Sulu officially recognised by the Philippine government was Mahakuttah Kiram, who died in 1986. His eldest son Muedzul-Lail Tan Kiram was crowned sultan on September last year, and is one of the many claimants to the throne.

Lokman said he has not contacted Roodinod since 2007.

The panel member of the Department of Special Affairs (JASA) also claimed that he advised the sultanate voluntarily, and has never received any payment for his services.

According to Lokman, Julaspi was rescued by the Malaysian government in 1959, and lived in Sabah before the government gave him a residence in Lorong Maarof, Bangsar in Kuala Lumpur.

When Sabah joined Malaysia in 1963, Julaspi openly supported the move, leading to a front-page headline in a paper saying “Sultan Sulu Restu Sabah Sertai Malaysia (Sulu Sultan approves Sabah joining Malaysia)”, Lokman said.

After the death of Mahakuttah, the Philippine government has not formally recognised any heir, leading many claimants from rival branches to proclaim themselves as the “real” 35th sultan.

Jamalul Kiram III was the “interim sultan” between 1974 and 1981, and was elected “de facto sultan” at a meeting of the Kiram clan in November last year.

The latest claimant to the throne was Malaysian citizen and former Umno member Datu Mohd Akjan Datu Ali Muhammad, who was allegedly crowned the Sultan of Sulu early last month, taking the regal name Sultan Shariful-Hashim II.

Mohd Akjan however denied the coronation, saying the event was just a majlis doa selamat dan kesyukuran (Muslim thanksgiving ceremony).

-themalaysianinsider.com

32 comments:

  1. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Saya terpanggil untuk menjawab tuduhan bodoh yang dilemparkan oleh puak pembangkang yang mengatakan saya menasihati Sultan Palsu yang menyerang negara kita hari ini.

    ReplyDelete
  2. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Tohmahan ini ternyata langkah terdesak Anwar Ibrahim yang gelabah kerana pertemuan beliau dengan Nur Misuari dan pertemuan Jeffry Kitingan dengan Raja Muda Sulu Palsu terbongkar.

    ReplyDelete
  3. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Izinkan saya menceritakan serba ringkas tentang hubungan Malaysia dengan Kesultanan Sulu yang sebenar, sebelum kita terus dikelirukan oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  4. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Sabah atau dulunya dikenali sebagai North Borneo merupakan sekeping tanah yang dimiliki oleh Sultan Brunei. Ianya telah dihadiahkan kepada Sultan Sulu yang telah membantu Brunei dalam perperangan.

    ReplyDelete
  5. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Peringkat awal, North Borneo telah di panjakkan oleh Sultan Sulu kepada Baron Von Overback. Overback kemudiannya telah berkerjasama dengan Alferd Dent untuk menubuhkan North Borneo Company.

    ReplyDelete
  6. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Malangnya, bila mereka mengenakan cukai kepala, penduduk North Borneo telah bangkit menentang. Ketika inilah tentera British telah diundang untuk melindungi mereka.

    ReplyDelete
  7. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Sekitar tahun 1959, Tun Datu Mustapa telah ke Sulu untuk menyelamatkan Sultan Julaspi Kiram yang ketika itu diancam bunuh oleh kerabatnya sendiri kerana perebutan tahta. Peringkat awal, Sultan Julaspi telah menetap di Sabah, sebelum kerajaan Malaysia memberikan beliau sebuah rumah di Lorong Maaruf Bangsar.

    ReplyDelete
  8. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Pada tahun 1963, Sultan Julaspilah orang yang bertanggungjawab membuat kenyataan menyokong Sabah menyertai Malaysia dan ianya terbit di muka depan akhbar Malaysia dengan tajuk "Sultan Sulu Restu Sabah Sertai Malaysia".

    ReplyDelete
  9. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Ini bererti Sabah secara automatik menjadi sebahagian dari Malaysia, sebuah negara yang berdaulat dan tidak lagi boleh dituntut oleh mana-mana pihak. Malangnya, ketika Sultan Julaspi berada di Malaysia, muncul beberapa orang "imposter" Kiram yang menabalkan diri mereka sebagai Sultan Sulu yang baru. Mereka inilah yang dihasut oleh pihak pembangkang untuk menceroboh Sabah.

    ReplyDelete
  10. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Saya akui, saya pernah dilantik oleh Sultan Sulu yang sebenar, iaitu Sultan Roodinood, Anak kepada Sultan Julaspi Kiram sebagai Penasihat beliau sekitar tahun 2005 untuk berurusan dengan Kerajaan Malaysia berhubung kebajikan mereka.

    ReplyDelete
  11. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Saya juga akui pernah mencetak kad nama jawatan tersebut bagi urusan rasmi dengan Kerajaan Malaysia. Untuk pengesahan pekara ini, anda boleh merujuk kepada Menteri Luar ketika itu, Tan Sri Syed Hamid Albar.

    ReplyDelete
  12. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Ketika pertemuan saya dengan Tan Sri Syed Hamid Albar sekitar tahun 2006 menceritakan tentang kesusahan kerabat Sultan Sulu ketika itu, Tan Sri Syed Hamid Albar telah menasihatkan saya untuk menyertai UMNO semula. Inilah antara punca saya menyertai UMNO pada tahun 2007.

    ReplyDelete
  13. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Sejak 2006 saya memang tak pernah jumpa Sultan Roodinood Julaspi Kiram dan saya tak pernah dibayar elaun untuk tugas sukarela yang saya buat untuk beliau. Sepanjang tempoh saya mengenali beliau, beliau tinggal di Manila dan bukan di Sulu tempat Sultan Palsu yang menyerang negara kita.

    ReplyDelete
  14. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Apa yang rakyat perlu tahu hari ini ialah, baik Sultan Sebenar atau Sultan Palsu, semuanya tak berduit untuk menghantar beratus orang penceroboh memasuki Sabah, membeli M16, pelancar roket dan beli bot laju dan sebagainya.

    ReplyDelete
  15. JAWAPAN LOKMAN NOOR ADAM TENTANG PENASIHAT SULTAN SULU

    Bagaimana secara tiba-tiba menjelang pilihanraya dan selepas pertemuan Anwar Ibrahim dengan Nur Misuari serta pertemuan Jefrry Kitingan dengan Raja Muda Sulu Palsu, pihak Kesultanan Sulu Palsu ini mampu membentuk sebuah pasukan tentera sedangkan dulunya mereka beli uniformpun tidak mampu.

    ReplyDelete
  16. Anwar Patut Saman Reuters, Media & Perisikan Filipina – Ahmad Maslan

    ❤ Semalam Wan Azizah dan Nurul Izzah, isteri dan anak perempuan Anwar Ibrahim telah mengancam akan menyaman mana-mana pihak yang cuba mengaitkan Anwar Ibrahim dengan serangan lanun Sulu yang merupakan lanun-lanun MNLF pimpinan Nur Misuari yang digunakan oleh 'sultan' Sulu ke atas Sabah. Anwar Ibrahim pula, dalam ceramahnya di Seberang Perai, mengancam untuk menyaman Utusan Malaysia dan TV3 kerana menyiarkan berita tentang kaitannya dengan Nur Misuari serta lanun-lanun Sulu.

    ❤ Cubaan untuk melarikan Anwar Ibrahim daripada tekanan masyarakat Malaysia berhubung pembabitan serta pendalangannya dalam serangan lanun Sulu ke atas rakyat Sabah, begitu kelam-kabut sehinggakan pecacai Pakatan Rakyat dengan SENGAJA telah melakukan pelbagai kesilapan. Mereka berharap, kesilapan tersebut akan diperdebatkan dan dipanjangkan oleh pihak saingan mereka.

    ❤ Antara kesilapan terbesar yang disengajakan ialah gagal membezakan antara Jamalul Kiram III dengan Haji Murat Ebrahim, sengaja memetik kenyataan Nur Misuari yang berbohong tentang 'janji' Najib Abdul Razak kononnya menyediakan tempat di Sabah untuk lanun-lanun Sulu itu dan hubungan Najib Abdul Razak dengan pemimpin-pemimpin Sulu, konspirasi politik UMNO-BN.

    ❤ Pecacai Pakatan cuba buat-buat lupa tentang fakta utama yang telah didedahkan oleh blog-blog pro-UMNO-BN semenjak Oktober 2012 lagi tentang pertemuan antara Anwar Ibrahim dan Nur Misuari serta Anwar Ibrahim dengan Jamalul Kiram III.

    ❤ Apabila berlaku pencerobohan oleh lanun-lanun Sulu ke atas Lahad Datu, maka timbullah persoalan tentang rangka masa insiden tersebut dengan pertemuan antara Anwar Ibrahim dengan Nur Misuari dan Jamalul Kiram III. Lebih ramai orang terutama penduduk Lahad Datu mempersoalkan perkara yang paling fundamental, mengapa semua ini berlaku ketika negara ini sedang bersiap sedia untuk menghadapi Pilihanraya Umum. Malah mengapa pula ianya berlaku selepas Malaysia berjaya menjadi pengantara perjanjian damai antara Kerajaan Filipina dengan Moro Islamic Liberation Front (MILF) pimpinan Haji Murat Ebrahim. ...

    ReplyDelete
  17. Bukti Pendalangan Anwar Ibrahim Dalam Serangan Lanun Sulu Ke Atas Sabah Semakin Jelas!

    ❤ Fakta itu turut menarik perhatian beberapa agensi antarabangsa seperti contoh, Reuters, yang menyatakan bahawa ahli politik pakatan pembangkang Malaysia dengan Anwar Ibrahim dipercayai telah bertemu dengan Sultan Sulu tahun lepas serta menyatakan sokongan Pakatan Rakyat kepada tuntutan lanun-lanun Sulu ke atas Sabah.

    ❤ Pada masa yang sama, Philippines Daily Inquirer turut mendedahkan tempat pertemuan Anwar Ibrahim dengan kedua-dua ketua lanun Sulu itu berlaku dalam bulan November tahun lepas dengan Jamalul Kiram II menuntut Sabah atau sekurang-kurangnya mendapat pampasan yang lebih besar daripada Kerajaan Malaysia.

    ❤ Laporan-laporan media di Filipina pula mengaitkan laporan yang bersumberkan Perisikan Ketenteraan Filipina yang secara konsisten menyatakan tentang tiga kumpulan yang cuba mendapat keuntungan besar menerusi keinginan Jamalul Kiram III membuat tuntutan terhadap Sabah. 'Faktor luaran' ini menurut sumber Inquirer, merupakan satu kumpulan kecil yang melakukannya semata-mata kerana wang, kumpulan yang anti pentadbiran Aquino dan pembangkang Malaysia.

    ❤ Sumber itu juga menyebut, Jamalul Kiram III dan para pengikutnya, telah melakukan perancangan rapi untuk menceroboh Lahad Ini pada penghujung Januari tahun ini. Pada Februari, sekumpulan kecil lanun-lanun Jamalul Kiram III menyusup masuk ke Lahad Datu, diikuti pula oleh Raja Muda Agbimuddin yang kemudian mendarat di Tandao, Lahad Datu.

    ReplyDelete
  18. Bukti Pendalangan Anwar Ibrahim Dalam Serangan Lanun Sulu Ke Atas Sabah Semakin Jelas!

    ❤ Pasukan keselamatan Malaysia telah mengepung kumpulan Agbimuddin tetapi menggantung sebarang tindakan kekerasan sebaliknya meningkatkan pujukan agar mereka meninggalkan Lahad Datu dan menyerah dalam tiga tempoh masa. Kali keempat adalah di atas permintaan Kerajaan Filipina.

    ❤ Pihak berkuasa Malaysia mengambil langkah berhati-hati dalam menangani kumpulan Agbimuddin ini kerana mereka mempunyai hubungan dengan Nur Misuari, pemimpin MNLF yang juga sangat rapat dengan Jamalul Kiram III. Laporan menyatakan Nur Misuari tidak gembira dan berdendam dengan perjanjian damai antara Kerajaan Filipina dengan MILF yang telah diusahakan oleh Malaysia dan Najib Abdul Razak.

    MILF merupakan kumpulan serpihan MNLF.

    ❤ Pada tahun 1990-an, Malaysia telah berjaya memeterai perjanjian damai antara MNLF yang diketuai oleh Misuari dengan Kerajaan Filipina. Atas sebab masalah peribadi Nur Misuari yang dilihat lebih tamak dan serakah, sambil cuba mengambil kesempatan daripada perjanjian damai tersebut demi kepentingan diri, Malaysia kemudiannya mengalihkan sokongan kepada MILF. Kebanyakan bantuan yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia kepada Mindanao telah disonglap oleh Misuari untuk membeli senjata demi memperkukuhkan kedudukannya.

    ❤ Dengan kata lain, Misuari sebenarnya tidak pernah berminat hendak berdamai sebaliknya otaknya ligat mencari wang untuk membeli senjata!

    ❤ Nur Misuari bengang dengan Malaysia dan marahnya semakin menjadi-jadi apabila Malaysia berjaya memeteraikan perjanjian antara MILF dengan Kerajaan Filipina pada penghujung tahun lepas. Misuari hanya mencari sebab dan fasal untuk menyerang Malaysia atau lebih tepat lagi Sabah untuk melepaskan kemarahannya.

    ❤ Perisikan Filipina juga mendedahkan bahawa Anwar telah bertemu Nur Misuari di Manila baru-baru ini. Selepas pertemuan tersebut, Misuari dilaporkan telah bertemu dengan Jamalul Kiram III tidak lama sebelum Lahad Datu diserang.

    ❤ Hubungan rapat antara Anwar Ibrhaim dengan Misuari telah didedahkan oleh Raja Petra menerusi blognya, MALAYSIA TODAY di mana dia telah menyiarkan sebuah dokumen yang diambil dari WIKILEAK pada Mei 2007 yang membabitkan komunikasi dari Kedutaan Amerika Syarikat di Manila yang mengesahkan hubungan kuat Misuari dengan Anwar Ibrahim.

    ❤ Sesuatu yang sangat pasti ialah berbanding tuntutan 'imposter' Sultan Sulu itu terhadap Sabah, tuntutan Kedah ke atas Pulau Pinang jauh lebih kuat dan berfakta!

    ReplyDelete
  19. berapa ramai Sultan Sulu lah??

    ReplyDelete
  20. terimalah hakikat, kesultanan Sulu tak wujud lagi

    ReplyDelete
  21. Justeru tindakan tegas daripada pihak berkuasa amat penting bagi menunjukkan bahawa tiada kompromi dengan mana-mana ahli politik yang mahu mempolitikkan segala-galanya hatta kematian perwira negara sekali pun.

    ReplyDelete
  22. ini bukanlah kali pertama pemimpin-pemimpin pembangkang mempolitikkan isu melibatkan keselamatan negara.

    ReplyDelete
  23. Kita masih ingat satu ketika dahulu apabila tercetus peristiwa Sauk di Perak, pembangkang menuduh ia lakonan dengan mempertikaikan bagaimana sebuah kenderaan MPV boleh mengisi beratus-ratus senjata.

    ReplyDelete
  24. Tetapi apabila Angkatan Tentera Malaysia (ATM) membuat demonstrasi bagi menunjukkan bagaimana ia dilakukan, pembangkang hanya mendiamkan diri dan tidak pula meminta maaf.

    ReplyDelete
  25. Sebab itulah, kita berpendapat, Tian Chua tidak boleh dilepaskan begitu sahaja, beliau perlu bertanggungjawab terhadap kejahilannya berpolitik.

    ReplyDelete
  26. Penganalisis politik hari ini menggesa mana-mana pihak tidak melayan kenyataan biadap dan jahat daripada individu atau para pemimpin parti-parti pembangkang bagi mengekalkan imej positif pemerintah.

    ReplyDelete
  27. Dekan Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia, Prof Madya Dr. Zaid Ahmad berkata, mana-mana pihak tidak perlu terlalu sensitif terhadap kenyataan-kenyataan yang negatif daripada pihak-pihak berkenaan.

    ReplyDelete
  28. Sebarang kenyataan yang dikeluarkan daripada pemimpin pembangkang adalah berkaitan agenda dan propaganda mereka semata-mata.

    ReplyDelete
  29. Perkara paling penting yang perlu difikirkan oleh semua pihak pada waktu ini adalah menyelesaikan kemelut pencerobohan kumpulan bersenjata api pengganas Sulu di Kampung Tanduo

    ReplyDelete
  30. Naib Presiden Pas, Husam Musa yang mengaitkan insiden berdarah di Lahad Datu mempunyai kaitan dengan pembubaran Parlimen Malaysia.

    ReplyDelete
  31. Pada 1 Mac lalu, Tian Chua seperti dipetik dalam lidah rasmi PKR, keadilandaily.com mendakwa kejadian yang menyebabkan kematian anggota pasukan keselamatan negara dan penceroboh dari Filipina itu hanya konspirasi UMNO dan kerajaan.

    ReplyDelete
  32. penganalisis politik, Prof Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, kenyataan Husam itu tidak mempunyai asas sebaliknya hanya bersifat peribadi dan kebetulan.

    ReplyDelete