Search This Blog

Wednesday, April 3, 2013

Biarkan Sabah mengulangi sejarah

Oleh Amde Sidik

Terdapat permintaan yang besar untuk Pilihanraya Umum (PRU) pada masa ini, mengikut pemerhatian kami tidak pernah berlaku. Keghairahan ini sama ada direka oleh genius atau kebetulan kebodohan - mengheret hak PRU13 ketepi, itu saja. Jawapannya akan hanya diketahui selepas pengundian pada PRU13. Yang mana, Kumpulan parti-parti politik yang membentuk kerajaan?

Tetapi banyak ciri-ciri yang tidak diketahui kepada parti-parti politik tempatan Sabah adalah berkaitan, dan ini adalah di mana pemimpin Semenanjung boleh diambil kira tidak bersedia. Apa yang berlaku di Semenanjung mungkin tidak sama seperti di Sabah? di Sarawak telah terbukti dalam Pilihanraya Negeri, berapa banyak kerusi Pakatan menang?

Dalam gabungan kerajaan USNO 1975 telah dikalahkan oleh BERJAYA yang baru diwujudkan, dan senario itu diulangi pada tahun 1985 apabila satu lagi parti baru dan kasar iaitu PBS terbentuk mengalahkan BERJAYA. Pada masa itu, ia adalah perbuatan Mahathir, apabila beliau membuat kenyataan untuk “tenggelam dan berenang” dengan Harris - antara faktor penentu.

Dalam BN 1994 tidak menang Pilihanraya Umum di Negeri Sabah. BN membentuk Kerajaan Negeri kerana ada ADUN PBS lompat parti kepada BN. Jika orang yang sama melompat sekali lagi ia biasa saja.

Gaya yang sama seperti apa yang berlaku kepada Kerajaan Negeri Perak pada tahun 2008, Wakil Rakyat Pakatan Rakyat (PR) berpaling tadah kepada BN kerana wang. Izinkan saya ulangi siapa yang melompat? Jawapan adalah, Wakil Rakyat PR.

Tetapi di Sabah, sebaliknya pula berlaku dalam BN pada tahun 2008, pemimpin dalam Kerajaan keluar dan membentuk pembangkang sehingga ke hari ini.

Tiada ahli politik Malaysia berani untuk membentangkan usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri dalam sejarah Parlimen Malaysia tetapi ahli politik Sabah tidak; Parti Progresif (SAPP)

SAPP telah dibina berlandaskan bukan kaum dari penubuhannya, tiada isu dominasi Cina hanya kerana Presidennya, mudah sahaja untuk UMNO dan beberapa rakan-rakan pembangkang yang tidak bersetuju atau cemburu.

SAPP mempunyai pemimpin muda dan dinamik profesional dalam membuat dan juga bersedia untuk menyahut cabaran untuk menjadikan Sabah berdiri teguh.

No comments:

Post a Comment