Search This Blog

Monday, July 1, 2013

Who’s behind Lahad Datu incident?

MPs from both sides of the political divide said delaying the disclosure was creating room for suspicion.

KUALA LUMPUR:  Government backbenchers and opposition members of parliament made a collective call to the government to immediately expose the mastermind behind the Sulu terrorist intrusion in Lahad Datu, Sabah.

They opined that the delay in exposing and prosecuting the mastermind responsible for the intrusion in March would continue to arouse suspicion among the members of society.

Ahmad Hamzah (BN-Jasin) said despite confidence in the government leadership and the ability of security forces in addressing the issue, the exposure and prosecution of the mastermind was awaited by many.

“Some people say the government is slow in exposing the  mastermind but I believe it is investigating  to ensure that those involved can be judged,” he said when debating the Yang di-Pertuan Agong’s opening address in Dewan Rakyat yesterday.

On the use AirAsia to transport military personnel to Lahad Datu raised by  Shamsul Anuar Nasarah (BN-Lenggong), Ahmad said that it was not an issue.

“To me, the use AirAsia is not a problem as the mastermind or stooges inside our country are more dangerous,” he added.

Ahmad said all parties should learn from the bloody incident and appreciate the sacrifice of security forces members killed while defending the country.

“We are here with the common purpose to condemn the mastermind behind the Lahad Datu intrusion.”
Meanwhile, Tian Chua (PKR-Batu) said the government should take quick and decisive action to reveal the mastermind of Lahad Datu intrusion to enable immediate prosecution.

Bernama

47 comments:

  1. They don't need to look far for the culprit!

    ReplyDelete
  2. I have never heard the MILITARY using CIVILIAN aircraft for military purposes anywhere else but in Malaysia. In my opinion this creates a huge risk because next time potential attackers might use this as an excuse to target our civilian aircraft or at least view Malaysian aircraft with suspicion.

    Also, where did the money for military go? They can't afford to spend money to ensure that their military power can reach Sabah? Wow.

    ReplyDelete
  3. CIVILIAN AIRCRAFT MORE RELIABLE..

    YEAH Good point - where did the defence budget for Sabah go? Into UMNO pockets?

    But do not worry. UMNO has since 1970s worked closely with many Islamic terrorist groups and they make deals which is why Malaysian airlines never got hijacked by them at least not as often as other airlines.

    The top bomb makers in the series of terrorist bombing in Indonesia were masterminded by Malayans and UMNO just kept quiet about all this all the time. The terrorists could move freely in and out of Malaya. There were no bombings in Kuala Lumpur but in Hindu Bali yes. See the point?

    Since the 1970s UMNO has been sponsoring the insurgency groups of the Southern Philippines and its Western allies have largely kept a blind eye to all this as long UMNO was in their camp. Even when Mahathir was the favourite anti-colonial boy who dared to bash western imperialists in the 1990s, the West still kept quiet about the sinister terrorist links UMNO was building up and the major human rights abuses under Mahahtir 22 years fascist reign of terror.

    People also forget that in 1994 Kuala Lumpur shut down aerial surveillance of Sabah sea borders so that Mahathir could implement his human wave invasion of instant voters smuggled in by Abu Sayyaf gang.

    This US listed "terrorist gang apparently was to be paid a cool $100 million by Gaddafi.

    The arrangement to pay the gang was clever. The gang kidnapped some tourists and held them to "ransom" and the Mahathir gang paid $30 million. So where is the $70 million Mahathir?

    UMNO also has its fingers in Southern Thailand for the last 40 years.

    All these link ups with the regional Islamic insurgent groups is part of UMNO's Melayu Raya agenda- the plan to create a Malayan empire covering Malaya, S. Thailand, Borneo and the Southern Philippines.

    So far UMNO has annexed Sabah and Sarawak.


    ReplyDelete
  4. Anwar semakin pening kepala apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi semalam berkata semua dokumen dan maklumat terperinci yang telah diperoleh akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap individu terbabit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami menantikan sama ada bukti yang diserah adalah benar berkaitan dan sah.. Sudah pasti tindakan akan diambil.

      Delete
    2. Cuma siasatan yang akan memberi jawapan. Kami menantikan perkembangan selanjutnya.

      Delete
  5. Pepatah Melayu ada menyatakan ‘Siapa makan cili, dia yang rasa pedas’. Pepatah ini sangat bertepatan dengan Anwar kerana beliau sudah dapat merasakan dirinya akan sekali lagi dihumban ke dalam penjara walaupun Zahid hanya memberitahu tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah tidak akan didedahkan untuk mengelakkan prasangka atau prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah.

    ReplyDelete
  6. Rakyat Malaysia nampaknya sudah tidak sabar lagi untuk mengetahui siapakah dua orang dari semenanjung dan seorang dari Sabah yang telah menjadi pengkhianat kepada negara. Bukan sahaja rakyat, tetapi pemimpin pembangkang iaitu bekas Ketua Menteri Sabah, Yong Teck Lee turut mendesak agar tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu, didedahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapakah yang mengkhianat negara, dia akan dikenakan hukuman setimpalnya.

      Delete
  7. Memandang pilihan raya umum telah berakhir dengan jayanya, adalah amat tepat dan masa yang terbaik untuk mendedahkan dalang tersebut kerana jika pendedahan dibuat sebelum PRU13, ia seolah-olah mempunyai tujuan politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah pasti kes Lahat Datu adalah berkaitan dengan politik.

      Delete
    2. Its all about political interest. They can do anything to gain or retain in power.

      Delete
  8. Tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah tidak akan didedahkan untuk mengelakkan prasangka atau prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi. Katanya, semua dokumen dan maklumat terperinci yang telah diperoleh akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap individu terbabit.

    ReplyDelete
  9. "Semua dokumen dan maklumat terperinci telah diperoleh dan penelitian dari segi undang-undang untuk kuatkan hujah di mahkamah sedang diteliti... kami iaitu Polis DiRaja Malaysia dan Kementerian Pertahanan akan adakan mesyuarat dengan pihak peguam negara untuk serahkan dokumen tersebut untuk tindakan selanjutnya. "Saya tidak berhajat untuk menamakan individu terlibat iaitu dua dari semenanjung dan seorang dari Sabah sebab saya tidak mahu berlakunya satu keadaan prasangka atau prejudis bila kes ini dibawa ke mahkamah," katanya pada sidang media selepas melakukan lawatan kerja pertama ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di ibu negara, hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti yang diperolehi akan dikenal pasti terlebih dahulu.

      Delete
    2. Moga-moga bukti yang diperolehi adalah sah dan bukannya rekaan semata-mata untuk menjatuhkan pihak lain.

      Delete
  10. Turut hadir, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar. Beliau mengulas kenyataan Bekas Ketua Menteri Sabah Yong Teck Lee semalam, yang mendesak agar tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu, didedahkan.

    ReplyDelete
  11. Sebelum ini, Ahmad Zahid ketika menjadi Menteri Pertahanan berkata kementeriannya telah mengenal pasti tiga pemimpin pembangkang yang menjadi dalang kepada insiden pencerobohan kumpulan bersenjata di Lahad Datu, Sabah. Ahmad Zahid juga sebelum ini dipetik sebagai berkata, masa yang terbaik untuk mendedahkan dalang tersebut adalah selepas pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kerana jika pendedahan dibuat sebelum PRU13, ia seolah-olah mempunyai tujuan politik.

    ReplyDelete
  12. Jangan biarkan mereka ini terlepas. Harap adili dan siasat dengan lebih terperinci siapa lagi dalang sebenar. Insiden lahad Datu memang satu tragedi yang tidak terjangka oleh rakyat Malaysia. Isu utamanya pemimpin pembangkang inilah yang merupakan dalang pencerobohan Lahad Datu. Tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah tidak akan didedahkan untuk mengelakkan prasangka atau prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah kelak.

    ReplyDelete
  13. Perkara yang berlaku di Lahad Datu itu adalah antara sejarah yang tidak akan dilupakan oleh rakyat di Negeri Sabah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tragedi yang sebenarnya tidak diperlukan, semua ini disebabkan golongan yang mementingkan diri dan sanggup mengorbankan nyawa.

      Delete
  14. Jika difikirkan sendiri cara tuntutan yang dibuat itu sudah pasti salah sama sekali. Menceroboh masuk negara orang tanpa dokumen sah. Lagipun sejarah sudah mengatakan yang mana Sabah sah milik malaysia dan Sulu tidak ada kuasa merampas Sabah daripada malaysia.

    ReplyDelete
  15. The Defence Ministry has identified three opposition leaders as being behind the incursion in Lahad Datu by a group of militants from southern Philippines.

    ReplyDelete
  16. Its minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi said all information and details on these masterminds would be forwarded to the Attorney-General’s Chambers for further action.

    ReplyDelete
  17. “What I can say is that two of the opposition leaders involved are from the peninsula and the other, from Sabah,” he said at a news conference after his visit to the Royal Malaysian Air Force College, Kepala Batas

    ReplyDelete
  18. Ahmad Zahid, however, did not reveal the names of the opposition leaders involved.

    ReplyDelete
  19. He said the government wanted to avoid certain parties from claiming it to be a political ploy by BN or political “sandiwara” (drama) by Umno.

    ReplyDelete
  20. Therefore, all action pertaining to the intrusion incident would be taken after the 13th general election.

    ReplyDelete
  21. “Legal action can only be taken after all the evidence have been gathered, and we have them,” he added.

    ReplyDelete
  22. Meanwhile, Parti Keadilan Rakyat (PKR) information chief, Tian Chua claimed that the defence minister’s statement was politically motivated.

    ReplyDelete
  23. He questioned why Ahmad Zahid had made the statement when it was close to the 13th general election on this May 5.

    ReplyDelete
  24. He also asked the minister to name the three opposition leaders said to be behind the incursion in Lahad Datu.

    ReplyDelete
  25. Isu ini masih dalam siasatan, tidak harus membuat andaian sebab kebenaran akan didedahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Anwar semakin pening kepala dan panik apabila Menteri Dalam Negeri,Datuk Seri Zahid Hamidi berkata semua dokumen dan maklumat terperinci yang telah diperoleh akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap individu terbabit.

      Delete
    2. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Pepatah Melayu ada menyatakan 'Siapa makan cili, dia yang rasa pedas'.

      Delete
    3. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Pepatah ini sangat bertepatan dengan Anwar kerana beliau sudah dapat merasakan dirinya akan sekali lagi dihumban ke dalam penjara walaupun Zahid hanya memberitahu tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu,Sabah tidak akan didedahkan untuk mengelakkan prasangka atau prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah.

      Delete
    4. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Berdasarkan laporan tersebut,polis dan tentera akan meneliti dari segi undang-undang untuk kuatkan hujah di mahkamah.Polis,tentera dan peguam negara akan duduk bermesyuarat untuk serahkan dokumen tersebut untuk tindakan selanjutnya.

      Delete
    5. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Rakyat Malaysia nampaknya sudah tidak sabar lagi untuk mengetahui siapakah dua orang dari semenanjung dan seorang dari Sabah yang telah menjadi pengkhianat kepada negara.

      Delete
    6. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Bukan sahaja rakyat,tetapi pemimpin pembangkang iaitu bekas Ketua Menteri Sabah,Yong Teck Lee turut mendesak agar tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu,didedahkan.

      Delete
    7. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Memandang pilihan raya umum telah berakhir dengan jayanya,adalah amat tepat dan masa yang terbaik untuk mendedahkan dalang tersebut kerana jika pendedahan dibuat sebelum PRU13, ia seolah-olah mempunyai tujuan politik.

      Delete
    8. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Selepas dibebaskan dari penjara,Anwar sepatutnya menjadi seorang Muslim yang baik dan berguna untuk masyarakat Islam di negara ini dan berhenti daripada menjadi seorang pengkhianat yang melampaui batas.

      Delete
    9. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Anwar sepatutnya bermuhasabah diri dengan apa yang telah beliau lakukan selama ini dan bukannya menjadi pengkhianat bertindak menghasut rakyat serta menyalahkan pihak lain di atas kejahilan diri sendiri.

      Delete
    10. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Anwar harus kembali ke pangkal jalan,bermuhasabah diri dan memperbaiki diri untuk menjadi seorang Muslim yang baik dan bermanfaat kepada ummah.

      Delete
    11. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Anwar perlu sedar,sudah ramai rakan-rakannya yang ikhlas dalam perjuangan,yang dulunya sanggup berkorban apa saja untuk beliau, kini seorang demi seorang telah meninggalkan beliau.

      Delete
    12. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

      Apakah rakan-rakan yang meninggalkan Anwar itu salah semuanya dan Anwar saja yang betul ??? Sudah tentu ada sebab musabab yang menyebabkan mereka meninggalkan perjuangan Anwar walaupun sudah ada yang berpuluh tahun bersama dengan beliau.

      Delete
  26. Kawalan masih harus diteruskan agar golongan ini tidak kembali dan mengancam nyawa lagi.

    ReplyDelete
  27. KANTOI !!! ANWAR IBRAHIM PANIK !!! DOKUMEN DALANG PENCEROBOHAN LAHAD DATU AKAN DIDEDAHKAN ???

    Anwar perlu sedar hakikat ini dan rakyat juga perlu melihat perkara ini dengan fikiran yang terbuka dan belajar menerima hakikat.

    ReplyDelete