Search This Blog

Thursday, June 25, 2020

200 Warisan and 100 Amanah members in Sandakan ditch their parties


It seems the Warisan party is facing a crisis of trust when its members cited frustration over issues and incompetency of the party.



Recently, an exodus of 600 Warisan members led by Sepanggar Wirawati Chief Raisa Abdul Ghafur along with the committee members and several Branch Chiefs in Sepanggar Parliamentary constituency, allegedly claimed to have lost confidence in Sepanggar MP Azis Jamman and the state leadership as a whole for failing to look after the welfare of the people of Sepanggar.

Warisan members from Sandakan(broadcasted in TV1 this morning, watch video) led by its Kg Pulau Timbang chief Azman Moong, left the party with 200 members citing lost of confidence in the leadership of Warisan president Datuk Seri Shafie Apdal, who is also Sabah Chief Minister.

Not only Warisan party faces a leadership crisis problem, another party Amanah (from peninsular Malaysia) also suffered a blow when about 100 of its Sandakan members quit enbloc led by Dani Anak Ganggai, who headed the Sports Bureau in the party.

200 Ahli Warisan dan 100 Amanah Sandakan Keluar Parti

Ini kalilah Warisan benar-benar berhadapan dengan krisis kepercayaan dari ahli-ahlinya dan sudah tentu dari masyarakat Sabah yang kecewa oleh beberapa isu yang tular sebelum ini.

Sebelum ini yang diketuai oleh Ketua Wirawati Sepanggar, Raisa Abdul Ghafur bersama ahli jawatankuasa dan beberapa Ketua Cawangan di Parlimen Sepanggar telah nekad, tidak lagi menyokong Parti Warisan selepas hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Ahli Parlimen Sepanggar Azis Jamman dan kepimpinan negeri secara keseluruhannya. Akibat gagal menjaga kebajikan mereka dan masyarakat di Parlimen Sepanggar umumnya.

Hari ini ketua Cawangan Parti Warisan, Azman Moong dari Kampung Terusan Baru Pulau Timbang Sandakan bersama ahlinya seramai 200 orang telah meninggalkan Parti itu kerana tidak lagi percaya pada kepimpinan Presiden Warisan, Shafie yang juga Ketua Menteri Sabah.

Bukan hanya parti Warisan tapi kali ini melibatkan parti nyamuk dari Semenanjung iaitu Parti Amanah. Seramai 100 orang ahli parti meninggalkan Amanah yang diketuai oleh Biro Sukan Amanah Sabah, Dani Anak Ganggai. Seperti biasa dalam politik juga setelah mereka hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Amanah sama ada diperingkat pusat mahu pun diperingkat negeri.

No comments:

Post a Comment