Search This Blog

Saturday, July 25, 2020

Yong : Satu Lagi Pembohongan 50 Juta

Oleh Datuk Yong Teck Lee, Presiden SAPP

Dakwaan seorang menteri Warisan ditawarkan wang rasuah RM50 juta sama dengan pembohongan oleh pemimpin Warisan yang lain, yang dipanggil Junz Wong, yang telah berbohong bahawa saya telah disogok oleh Perdana Menteri ketika itu, Dato Seri Najib Razak sebelum Pilihan raya umum 2013. Angka yang disebutkan juga RM50 juta.

Mengulangi Tabiat lama yang teruk

Tuduhan palsu dan tidak masuk akal oleh YB Moyog dan Kapayan bahawa mereka telah dikunjungi oleh anak-anak ahli politik terkemuka pada pukul 5 pagi mengingatkan saya kepada khabar angin palsu dan tidak masuk akal bahawa saya telah menggunakan teksi untuk mengangkut wang tunai RM50 juta.

Junz Wong telah meminta maaf dan menarik balik pembohongannya setelah saya menyamannya. Walau bagaimanapun, kerosakan telah dilakukan kepada saya.
Nampaknya mereka mengulangi tabiat lama mereka yang teruk. Pembohongan kejam rasuah berjuta-juta ini diedarkan untuk tujuan politik yang sama untuk membunuh profail orang lain yang tidak bersalah. Saya tahu kerana saya menjadi mangsa pembohongan itu.

Semua akaun Najib dirampas, tempatnya digeledah, dan akaunnya diperiksa oleh kerajaan Pakatan / Warisan sejak dua tahun kebelakangan ini. Sepanjang tempoh tersebut, para pemimpin Warisan menjawat jawatan yang penting di Kementerian Undang-Undang dan Ehwal Dalam Negeri. Bukan sahaja tidak ada yang menunjukkan aliran wang ringgit kepada saya, tetapi juga sekurang-kurangnya seorang pemimpin Warisan menerima beberapa juta ringgit ketika mereka masih bersama BN.

Apa yang didakwa oleh Timbalan Ketua Menteri yang dirasakan boleh menjadi bentuk halusinasi lain yang turut mempengaruhi Presiden Parti Warisan yang menyatakan bahawa dia ditawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin.

Setelah PM menafikan memberi tawaran DPM kepada Shafie, pemimpin Warisan terus senyap dan tidak ada yang berani mengulasnya.

Para YB yang mendakwa mereka ditawarkan berpuluh-puluh juta oleh orang yang tidak disebutkan namanya akhirnya akan bertanggungjawab terhadap kata-kata mereka.

Seolah-olah Ketua Menteri membuat pengumuman puluhan bilion ringgit dana pembangunan di sana sini tetapi kita tidak dapat melihat  projek yang dilaksanakan. Akhirnya, orang akan bertanya ke mana perginya berbilion ringgit?

English Version ..................

Yong: Another RM50 million lie again?

Kota Kinabalu, Saturday, 25 July, 2020

A Warisan minister’s allegation of being offered a RM50 million bribe is eerily similar to another lie by another Warisan leader, called Junz Wong, who had told the vicious lie that that I was bribed by (the then Prime Minister Dato Seri Najib Razak) before the 2013 general elections. The figure mentioned was also RM50 million.

Old habits die hard

The false and ludicrous accusation of the Moyog and Kapayan YBs that they have been visited by sons of prominent politicians at 5am in the morning reminds me of false and ridiculous rumours that I had used a taxi to cart away RM50 million cash.

Junz Wong had to apologise and withdraw his lies after I sued him. However, the damage has been done to me. It seems that their old habits die hard. Such vicious lies of millions in bribery are being circulated for the same political purpose to kill other innocent persons. I know because I was a victim of these lies.

All the accounts of Najib have been confiscated, his places searched, and his accounts checked by the Pakatan/Warisan government over the last two years. During the entire period, Warisan leaders occupy powerful posts at the Ministries of Law and Home Affairs. Not only is there nothing to show the flow of any ringgit to me but also that at least one of the Warisan leaders were in receipt of a few million ringgits when they were still with BN.

The alleged offers of Deputy Chief Ministerships could be another form of hallucination which had similarly affected the Parti Warisan President who declared that he was offered the post of Deputy Prime Minister by Prime Minister Tan Sri Muhyiddin.

After the PM denied the offer of DPM to Shafie, none of the Warisan leaders dared to whisper a response.

The YBs who splash around of allegations of tens of millions being offered to them by unnamed persons will eventually have to be responsible for their words. It is like the Chief Minister making announcements of tens of billions of ringgit of developments here and there but there is no project to be seen. Eventually, people will ask where have the billions of ringgits gone to?

Datuk Yong Teck Lee
SAPP President


No comments:

Post a Comment