Search This Blog

Friday, August 2, 2013

Security Forces Monitoring Rumours Of Second Sulu Intrusion

KOTA KINABALU - The security forces are placed on the alert following rumours of a second wave of intrusion by Sulu armed terrorists in Sabah, said Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

He said the security forces were closely monitoring the rumours and would not treat such misinformation lightly.

"The police and the armed forces are investigating the sources of the rumours, who have evil intent on their minds, to ensure that Sabah's security is rest assured," he told reporters after chairing the state security committee meeting here Thursday.

Musa said the security situation in Sabah was under control with the crime index recorded a significant drop due to ongoing efforts by the security forces and the cooperation the people.

"There were no untoward incidents that could affect Sabah's security despite information and rumours of a second wave of Sulu armed terrorists intrusion," he said.

Rumours were rife Sulu armed terrorists were planning to launch a second intrusion during Aidilfitri (Aug 8) or on the eve of the independence (Aug 30) to avenge their failed mission in Lahad Datu and Semporna that started in February.

Calling on the people and tourists not to be hoodwinked by the rumours, Musa said they should place their trust on the Eastern Sabah Security Command (Esscom), which was set up on April 1, to safeguard the security situation.

He urged public to continue to be the 'ears and eyes' for the security forces and provide any information on suspicious activities or characters in their areas.

Sabah police chief Datuk Hamza Taib, who was present at the meeting, dismissed the rumours as a psychological warfare by Sulu terrorists out to create fear among the people.

He said although there was no truth in the rumours, the General Operations Force and security posts were put on alert as "we are not taking the matter lightly."

Also present were State Secretary Tan Sri Sukarti Wakiman, Sabah Federal Secretary Datuk Abu Bakar Hassan and Esscom director-general Datuk Mohamad Mantek.

-- BERNAMA

239 comments:

  1. pihak keselamatan pasti akan terus memperketatkan kawalan, tiada peluang untuk pengganas Sulu menceroboh Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu juga bergantung pada rakyat. jangan jadi macam dulu, urang tempatan pun ada yang terlibat, even anggota polis.

      Delete
    2. ALL OF YOU TALK SHIT.... UMNO SHAMEFULLY FAILED TO DEFEND SABAH FROM SULU INVASION- SO NOW BELATEDLY CLAIM TO BE HERO BY KILLING A FEW OF THEIR MUSLIM BROTHERS THEY ALLOW TO FREELY ENTER & VIOLATE SABAH TERRITORY.

      SHAME ON YOU UMNO COLONISERS & RUNNING DOG SPAMMERS!

      DON'T TALK NONSENSE!

      Delete
    3. Tian chua mempersendakan pengorbanan wira2 negara yang terkorban semasa pencerobohan penganas sulu baru2 ini... beliau mengatakan ianya adalah satu sandiwara...kerajaan sebaliknya berusaha mempertahankan kedaulatan sabah apa yang pembangkang buat? pembangkang menghina dan mempersendakan wira2 negara yang mempertaruhkan nyawa mereka, meninggalkan anak bini untuk mempertahankan sabah..yang patut malu ialah pembangkang...

      Delete
    4. Yeah it is a farce alright- your glorious UMNO colonial govt' let the Sulus walked in thinking they were extra votes but did not think that they would shoot at poor soldiers who were made sacrificial targets for UMNO's stupidity.

      UMNO has to bear responsibility for creating this mess because they signed the Manila Accord but reneged and formed Malaysia without resolving the Sulu Claim.

      So UMNO's pathetic defenders creep out of their slimy holes to erect false arguments (as usual) to defend the indenfensible.

      It is real farce -- UMNO is responsible for the deaths of the Malayan soldiers.

      UMNO immediately created ESSCOM and beat its chest and said how clever they were to stop their sworn brothers from the sulu they now call "terrorist".

      From the 1990s and even earlier they were rubbing each others bums...

      Delete
    5. kalau ada pencerobohan lagi, tu pembangkang suka tu sebab ada alasan diorang mahu kasi salah tu ESSCOM dan ESSZONE seperti mana yang pembangkang selalu buat iaitu talk more no action...yang penting ada isu untuk diputar belit...

      Delete
    6. Sudah pasti kerajaan dan pasukan tentera tidak akan membiarkan pasukan pencerobh ini menyerang dan mengakibatkan kematian dan pengorbanan.

      Delete
    7. Ini hanyalah permainan dan tidak benar seperti apa yang dikhabarkan oleh mana-mana pihak.

      Delete
    8. Khabar angin hanya rosakkan mood saja.apapun,sikap sentiasa berwaspada sangat perlu sepanjang masa.

      Delete
    9. JIKA PENGGANAS SULU MENCEROBOH LAGI UNTUK KALI KEDUA, KITA MINTA PASUKAN KESELAMATAN MENGHERET ANUWAR, TIAN CHUA, SIVARASA, DAN DARELL LEIKING UNTUK SAMA2 BERADA DIBARISAN HADAPAN MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGERI SABAH..

      Delete
  2. ingat senang2 ke pengganas sulu ni nak menceroboh ke Sabah lagi? kawalan kini makin ketat lebih2 lagi dgn adanya ESSCOM dan ESSZONE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang tidak suka kalau negara aman...pembangkang suka negara kucar-kacir..supaya senang pembangkang mahu pancing undi...pasal tu lah pembangkang asyik persendakan ESSCOM dan ESSZONE...

      Delete
    2. tgk semasa ops daulat dilancarkan, pembangkang dilihat tidak gembira apabila ia brjaya, malah mereka memperkecilkan lagi ops tersebut, pembangkang seperti suka negara kita huru hara

      Delete
    3. jika mereka ceroboh lagim jgn bagi peluang, serang ja terus

      Delete
    4. Ini cuma khabar angin yang belum dikenal pasti lagi. Rakyat tidak harus amat mempercayakan khaba seperti ini dan mula berasa risau dan takut.

      Delete
    5. Menipu saja diorang ini. Sengaja menakutkan rakyat dan pelancong ini. Ini akan memburukan imej Sabah dengan berita begini. Ini hanya fitnah untuk mengurangkan kehadiran pelancong ke Sabah. Buruk hati orang itu.

      Delete
    6. Memang pembangkang tidak suka keamanan.bila ada yang rasa tidak puas hati mesti bawa rakyat buat demo jalanan.pelajar2 pun dihasutnya.

      Delete
    7. Kita tidak boleh merasakan hidup dalam safe zone sekarang.sekalipun pihak berkuasa lakukan kawalan sepanjang masa, kita sebagai rakyat perlu persiapkan diri dengan segala kemungkinan.

      Delete
    8. MUNGKIN KAWALAN LAGI KETAT JIKA ANUWAR DAN KONCO2NYA SANGGUP BERADA DIBARISAN HADAPAN MEMBAWA SENJATA MENENTANG KEMARAAN PENGGANAS SULU.. JIKA ANUWAR BERANI MEROYAN DIJALANRAYA MELAKUKAN AKSI2 GANAS, KENAPA TIDAK LAKUKANNYA DI SEMPADAN PERAIRAN NEGERI SABAH YANG MENJADI PINTU MASUK PENGGANAS2 SULU?

      Delete
  3. Hamza Taib has clarified on the rumors that the intrusion is real.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really?so, just be ready for this..

      Delete
    2. Jika benar, ESSCOM akan memastikan keselamatan rakyat Sabah terjamin.

      Delete
    3. Sudah disahkan yang mana semua ini hanya fitnah. Dan yang pasti pihak keselamtan sentiasa bersedia menghadapi perkara ini.

      Delete
    4. perkara ni cuma diperbesarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab,yang nak sangat lihat Sabah kucar kacir.sebab selama ni Sabah negeri yang begitu aman dan harmoni.walaupun terdapat ramai rakyat berbilang kaum,etnik dan agama, toleransi tetap amat membanggakan.

      Delete
    5. Tragedi yang sama akan dipastikan tidak berulang untuk kali kedua.kerajaan sudah lakukan pelbagai usaha untuk pastikan negeri ini berada dalam aman dan harmoni.

      Delete
    6. BETUL ATAU TIDAK KHABAR ANGIN ITU,YANG PASTI KAWALAN SEMPADAN NEGERI SABAH TELAHPUN DIPERBAIKI DAN DIPERKETATKAN.. ANWAR DENGAN GAYA SEORANG GAY JAMBAN PUN TIDAK AKAN MAMPU MENEMBUSI KAWALAN SEMPADAN OLEH PASUKAN KESELAMATAN NEGARA..

      Delete
  4. Sistem penggera di Sabah telah diaktifkan jadi kita tidak perlu gusar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat juga perlu bagi kerjasama walaupun sudah ada ESSCOM/ESSZONE barulah semuanya menjadi.

      Delete
    2. sabah psti masih selamat

      Delete
    3. aman ja aku hidup di Sabah ni

      Delete
    4. Kerjasama dan usaha kerajaan bersama ESSCOM & ESSZONE akan memperjuangkan terbaik untuk memastikan tiada masalah keselamatan berulangi.

      Delete
    5. Kawalan ketat sudah bah di Sabah. Nde perlulah kita risau lagi ok. Penubuhan pusat keselamtan setiap perairan membuktikan tindakan serius dilakukan.

      Delete
    6. Pihak berkuasa perlu amanah dan bertanggungjawab dalam tugas mereka.Jangan menjadi umpama 'harapkan pagar,pagar makan padi'.Rakyat juga kena selalu memberi sokongan dalam apa jua usaha kerajaan barulah OK.

      Delete
    7. TIDAK PERLU GUSAR.. KERANA KALAU ANUWAR SEKALIPUN YANG BERADA DISEMPADAN MELAKUKAN AKSI GAY JAMBAN BERSAMA NUR MISUARI, TETAP AKAN DITEMBAK..

      Delete
  5. PERCAYA ADALAH ASET PALING PENTING.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka percayalah dengan pasukan keselamatan kita yang diarah berjaga di setiap sempadan perairan negara kita ini terutama di negeri Sabah.

      Delete
    2. Bila diberi kepercayaan jangan pula salahguna kepercayaan yang diberi.Tugas kena dilaksanakan dengan amanah.

      Delete
    3. Ramai juga anak watan sabah dalam tentera dan polis yang bertugas di semenanjung minta di tukar ke sabah untuk melindungi negeri sendiri.

      Delete
    4. YANG TIDAK BOLEH DIPERCAYAI ITU IALAH PEMIMPIN2 FUCKATAN RAKYAT TERUTAMANYA ANUWAR ALJUBIRI.. HANYA ORANG BODOH SAJA YANG TERHIBUR DENGAN LAGU BARUNYA "SABAH AKAN HILANG"..

      Delete
  6. gandingan antara PDRM dan ATM adalah yang terbaik, ia dah dibuktikan. jika pengganas tu nak kena penangan lagi dari ATM dan PDRM, silakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak pandai jara2 ka orang sulu ni.mau lagi banyak nyawa melayang??cukuplah menuntut hak orang lain

      Delete
    2. oang sulu ni bodoh, mereka berjuang pada perkara yang sia2

      Delete
    3. hentikanlah menuntut yang bukan lagi hak kamu

      Delete
    4. Tuntutan Sulu tidak harus berterusan sebab kerajaan bertindak mengikut perjanjian. Tiada apa lagi dan hentikan serangan yang tidak memanfaatkan sesiapa.

      Delete
    5. Itulah sudah kena hasutan si Kiram.tidak terfikirkah mereka yang Kiram tu hanya pergunakan mereka,nyawa mereka.

      Delete
    6. Tabik kepada anggota PDRM dan ATM yang sanggup bergadai nyawa untuk jaga keselamatan negara.Jasa dan pengorbanan sangat dihargai.

      Delete
    7. MEMANG TERBAIK.. KALAH GANDINGAN MANTAP ANUWAR ALJUBURI DENGAN NUR MISUARI.. WALAUPUN ANUWAR MILIKI WANG YANG TIDAK TERHITUNG, DAN NUR MISUARI MILIKI TENTERA YANG TIDAK BERTAMADUN,, MEREKA TETAP TEWAS DIMUNCUNG SENJATA PASUKAN KESELAMATAN NEGARA..

      Delete
  7. Won't be compromised of all

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa yang cuba mengugat keamanan akan di tentang habis-habisan.

      Delete
    2. KALI INI TIDAK ADA LAGI RUNDINGAN.. TENTERA DAN JENTERA SEMUA SUDAH BERSIAP SEDIA DI SEMPADAN NEGERI SABAH.. ANUWAR YANG BOLEH BERTUKAR RUPA PUN TIDAK AKAN TEMBUS KAWALAN PASUKAN KESELAMATAN..

      Delete
  8. Khabar angin hanya akan rosakkan persepsi rakyat dan pelancong luar yang mau datang di Sabah. Pastikan mereka didedahkan dengan fakta yang betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. khabar angin ini dah dipastikan tidak benar

      Delete
    2. tidak perlu percaya pada yang tidak psti

      Delete
    3. Sebab itu media elektrik mahupun elektronik perlu pastikan mereka bukan suka2 siarkan khabar yang tiada bukti sahih.ini hanya mengundang public fear.

      Delete
    4. KHABAR ANGIN SEPERTI ITULAH PEMBANGKANG PALING SUKA.. KALAU BOLEH MEREKA MAHU TIDAK ADA ORANG YANG TINGGAL DI SABAH SUPAYA ANUWAR ALJUBURI BOLEH MENEMPATKAN PARA PENJENAYAH, PENGGANAS, PONDAN, GAY, CHINA DOLL DAN PENYOKONG2 BUTA KAYUNYA DI NEGERI INI..

      Delete
  9. You all believe in rumours but ignored the truths. Apa macam la? The police even scrapped their holidays for duties during Raya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. police masa perayaan pun kerja.. tak kesian ke pada mereka

      Delete
    2. Itu memang tanggungjawab mereka.berkorban untuk keselamatan dan keamanan negara.Kita pun kenalah hargai bukan persendakan.

      Delete
    3. The enforcement is on 24 hours ready and on alert. There's no need to be wary.

      Delete
    4. SANDIWARA UMNO SAJA TU.. BILANG SI TIAN CHUA.. PASTU TURUNLAH PENYOKONG2 FUCKATAN KE JALANRAYA MENGUTUK POLIS YANG MENYAMBUT HARI RAYA SAMBIL BERKAWAL MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGERI SABAH..

      Delete
  10. Don't simply frightened the people just because you want to take a revenge

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari mana khabar angin ni??tidak perlu percaya sangat kalau bukan dari sumber yang boleh percaya.

      Delete
    2. SALAHKAN ANUWAR.. HANYA KERANA MAHU MERAMPAS KERAJAAN DAN JAWATAN PERDANA MENTERI, DIA SANGGUP BERSEKONGKOL DENGAN PENGGANAS SULU UNTUK MELANCARKAN SERANGAN KEATAS SABAH..

      Delete
  11. We are in the same boat so don't let that boat go separated

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAPI KALAU ADA MUKA ANUWAR ALJUBURI DALAM BOT ITU, BAIK TENDANG DIA KELUAR SEBELUM DIA BUKA ZIP SELUAR..

      Delete
  12. Manada polis buli suka2 cakap bilang gini gitu? Mesti la ba ada fakta

    ReplyDelete
    Replies
    1. YANG SUKA CAKAP TANPA FAKTA HANYALAH PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA YANG SANGAT RAPAT DENGAN ANUWAR..

      Delete
  13. NEVER EVER JOKING OR PLAY WITH THIS ISSUE. IT IS A NATION MOST CONCERN, ANYWAY WE'LL BE READY BEFORE YOU KNOW IT WE ATTACKED YOU FIRST. KIRAM'S FOLLOWERS MUST READ THIS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiram ni tidak serik2 dan tidak faham2 yang Sabah ni bukan milik diorang.suka2 saja buat tuntutan.

      Delete
    2. TALK BIG AFTER YOUR UMNO LET "THEM" IN SINCE 1980s--

      THIS IS CALLED "SCREWING YOURSELF" WELL & TRULY!

      Delete
    3. ANON.. ANUWAR ALJUBURI IS ALSO PART OF UMNO BACK THEN.. AND HE WAS ALSO A BEST FRIEND OF NUR MISUARI..

      DON'T LET YOUR MIND SODOMIZED BY ANUWAR!!

      Delete
  14. YEAH MALAYAN COLONIAL ARMY OCCUPYING SABAH!

    DON'T GIVE US BULLSHIT ABOUT UMNO BEING HEROES DEFENDING SABAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni lah contoh orang yang suka merapu dan meroyan...

      Delete
    2. AGREE ALL THE PRO UMNO REMARKS HERE ARE QUITE ABYSMALLY STUPID AND APOLOGIZING FOR UMNO'S MISGOVERNMENT!

      COLONIALISM DOES CHANGE ITS CHARACTER- SO 50 YEARS IN MALAYSIA DOES NOT MEAN SABAH STOPPED BEING A COLONY.

      Delete
    3. AnonymousAugust 4, 2013 at 11:38 AM

      AGREE ALL THE PRO UMNO REMARKS HERE ARE QUITE ABYSMALLY STUPID AND APOLOGIZING FOR UMNO'S MISGOVERNMENT!

      COLONIALISM DOES CHANGE ITS CHARACTER- SO 50 YEARS IN MALAYSIA DOES NOT MEAN SABAH STOPPED BEING A COLONY.

      Hey lil kiddy,

      So what? We are in our own territory. Who are you to judge? Shut up and fuck up please.

      Delete
    4. This is about SECURITY.whether you pro oppo or BN, security is in the first place.we are in 1Malaysia.

      Delete
    5. Macho man- What security?

      That promised for formation of Malaysia as excuse to colonise Sabah and Sarawak?

      UMNO failed in its promise since the 1980s by letting in the millions of "brothers" flood in.

      Have you been asleep while the RCI has been on?

      So you say who cause all these to happen to Sabah?

      Malayans don't belong in Sabah.

      So all of you foreigner colonials get the hell out of Sabah and take all the illegals with you.

      Delete
    6. BANGANGNYA PENYOKONG ALJUBURI NI.. KENAPA BUKAN DIA SAJA YANG ANGKAT SENJATA DAN BERTEMPUR DENGAN PENGGANAS SULU??

      Delete
  15. Hey pro oppo guy, you're just being demonic over here. Find your suite and enjoy life with chicks la. Shame.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NO.. ASK THEM TO TAKE A GUN AND FIGHT TO PROTECT THIS STATE FROM THE SULU TERRORISTS..

      Delete
  16. Bila belum olis bertindak, kau bilang tambirang saja, bila sudah bertindak kau bilang lambat. Kau ingat kau siapa oh? Bagus kau pigi jaga tu persisiran pantai, tengok kau tahan ka tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. HUHH.. KALAU PEMIMPIN DAN PENYOKONG2 PEMBANGKANG KENA SURUH BERPERANG, CONFIRM BANYAK ALASAN.. SAKIT TENGKUK LA, SAKIT PINGGANG LA,.. TAPI KALAU KENA SURUH MEROYAN DI JALAN RAYA, TERUS JADI SIHAT MACAM KERA KENA BELACAN..

      Delete
  17. Kerajaan dah bagus bagi hengkau esscom esszone, yang hengkau nak bising2 dok bukan tau ape ape apesal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAB YANG DORANG NAK, BUKAN ESSCOM DAN ESSZONE.. DORANG NAK ANUWAR ALJUBURI JADI PERDANA MENTERI DAN NUR MISUARI JADI TIMBALANNYA.. TITLE AGONG PUN KEMUNGKINAN AKAN DIBERIKAN KEPADA SULTAN JAHANAM JAMALUL KIRAM..

      Delete
  18. Sabah is peaceful. Truth speaks.

    ReplyDelete
  19. Perairan Indonesia yang harus diberi perhatian sebab rata2 pengganas dari perairan sama sama polipin

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu diperketatkan kawalan di perairan ini

      Delete
    2. ESSCOM/ESSZONE sudah berada di semua perairan yang sentiasa dijadikan oleh PATI untuk mendarat.tidak perlu risaulah.harap2 saja tu pihak berkuasa amanah.

      Delete
    3. INDONESIA JUGA SEDANG MENGAWAL SEMPADAN NEGARANYA SUPAYA PENGGANAS2 SULU INI TIDAK MENYELINAP MASUK KE SEMPADAN MEREKA..

      Delete
  20. Dear oppo, if you guys never encountered any bad impacts please get your facts straight since you guys are so damn sensitive towards bad comments against you guys as well!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ITULAH BENTUK DEMOKRASI DALAM PARTI PEMBANGKANG.. MEREKA BEBAS MEMBURUK2KAN KERAJAAN, TAPI BILA KENA PADA MEREKA, TERLALU SUKAR UNTUK MEREKA MENERIMANYA..

      Delete
  21. bukan senang untuk sampai jauh di seluruh Sabah. pasukan keselamatan kita akan terus berkawal untuk keselamatan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawalan keselamtan kini makin ketat

      Delete
    2. Peningkatan kemampuan risikan dan kawalan perairan yang efektif ialah antara strategi penting yang ditekankan oleh kerajaan.Rakyat sama2la beri kerjasama.

      Delete
    3. WALAUPUN ANGGOTA KESELAMATAN KITA SETIA BERADA DI SEMPADAN MENJAGA KEDAULATAN NEGERI SABAH, NAMUN MALANGNYA ANGGOTA KESELAMATAN INI JUGA YANG SENTIASA JADI MENGSA PENGHINAAN OLEH PUAK2 FUCKATAN..

      Delete
  22. Jangan cepat percaya semua khabar angin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu pastikan samada ia benar atau tidak sebelum buat percaya

      Delete
  23. Sulu intruders are nuts, sick, cowards and most of all, THIEVES AND MORONS. A bunch of morons who killed our soldiers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LEBIH SADIS LAGI APABILA PERANCANG DAN DALANG UTAMANYA MASIH BEBAS KE HULU KE HILIR MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT AGAR DIA DILANTIK KE JAWATAN PERDANA MENTERI..

      Delete
  24. Where is Agbimuddin? Come out la, act like a girl. This is what you want to set free? Useless

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pundan ba dia tu, adakah negeri sendiri pun dia btapuk? Odoi, kin malu. Bilang nama dia kiram, kebal. Taik dia la

      Delete
    2. pakai tangkal ingat kebal, mati juga kena tembak.

      Delete
    3. amalan syirik.tak boleh pakai..berjuanglah cara yang betul.pengecut!

      Delete
    4. PUCAT LESI SUDAH DIA TU.. DULU DIA INGAT TENTERA JAHANAM DIA TIDAK MUDAH TUMBANG SEBAB DIBERIKAN TANGKAL ILMU KEBAL.. NAA.. SEKALI KENA SERBU PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA, BARU DIA TAU YANG HIDUP MATI SESEORANG BUKAN TERLETAK DITANGAN SI SULTAN KIRAM..

      Delete
  25. Perairan Sabah mmg sensitif tapi dengan adanya sistem penggera yang hebat, dijamin omph!

    ReplyDelete
  26. Tiada pertolongan diurang alamatnya Sabah kan selamat dari genggaman syaitan

    ReplyDelete
  27. The security forces have doing their best and will continue to do so, why have to punish them?

    ReplyDelete
  28. Jangan memandai kalau memang tidak pandai

    ReplyDelete
  29. Weird thing. Choose to believe the nonsense than the one who have lend their hands

    ReplyDelete
  30. Apa yang percaya itu yang saya percaya

    ReplyDelete
  31. Tu semua Khabar angin saja. Kerajaan akan memberi tumpuan utama kepada enam perkara teras dalam pelaksanaan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah bagi memastikan keamanan serta keselamatan negara dalam jangka masa pendek dan panjang.

    ReplyDelete
  32. Pendekatan yang kerajaan akan buat ialah dengan memperkukuhkan risikan dan rangkaian risikan termasuk kerjasama dua hala dengan agensi risikan luar seperti Aseanapol dan Interpol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus juga tu. tapi jangan lupa beri tumpuan meliputi aspek pengawasan pantai yang akan dilengkapi teknologi terkini melibatkan pengawasan bersama tiga agensi keselamatan iaitu Polis Marin, Tentera Laut Diraja Malaysia dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia.

      Delete
  33. Bukan senang, pihak polis sudah bersedia menyekat apa sahaja kumpulan yang cuba menceroboh negara sama ada di peringkat perairan luar atau pun di sungai-sungai kita dan di darat

    ReplyDelete
    Replies
    1. PALING BEST KALAU BAPA KEMUSNAHAN NEGARA, ANUWAR ALJUBURI JUGA DISEKAT DARI TERUS MEROYAN2 DI JALANRAYA.. LAGI BEST KALAU DATUK SERI MAHA PELIWAT ITU DISUMBAT MASUK KE DALAM PENJARA SEUMUR HIDUP..

      Delete
  34. pelaksanaan undang-undang yang telus dan juga penglibatan masyarakat sebagai mata serta telinga pihak keselamatan.

    ReplyDelete
  35. Pelaksanaan undang-undang tanpa memilih bulu dan kita tengok pegawai polis sendiri telah pun didakwa baru-baru ini kerana hal berhubung kait keselamatan. Sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang negara akan dibawa ke muka pengadilan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa salah patut dihukum sewajarnya tanpa mengira siapa dia. terutama dalang di sebalik pencerobohan Lahad Datu.

      Delete
    2. Siapa yang buat salah memang harus tanggung perbuatan dia,tiada kekebalan diberi untuk mana2 orang walaupun ada jawatan tinggi.

      Delete
  36. komitmen kerajaan dalam aspek keselamatan dan kedaulatan negara amat jelas dan memberi mesej kepada dunia bahawa kerajaan akan melakukan apa sahaja bagi menjamin keselamatan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penubuhan Esscom yang dilakukan dalam masa yang singkat untuk memastikan keamanan negara dan keselamatan rakyat sentiasa terjamin.

      Delete
  37. Untuk memastikan Esscom dapat terus dilaksanakan dengan lebih berkesan di masa hadapan, rakyat Sabah harus terus memberi mandat besar kepada kerajaan BN.

    ReplyDelete
  38. Musa telah member jaminan bahawa walaupun apa yang didengari oleh awam ialah khabar angin, pasukan keselamatan akan terus menyiasat sumber dan kesahihan dakwaan

    ReplyDelete
  39. dan beliau telah menggesa kepada awam untuk terus menjadi 'telinga dan mata' bagi pasukan keselamatan negeri ini

    ReplyDelete
  40. oleh itu, kerjasama rakyat di negeri ini adalah amat diharapkan oleh kerajaan agar keselamatan dan kedaulatan negeri ini sentiasa terjaga dari pencerobohan musuh

    ReplyDelete
  41. ya betul, walaupun tidak ada kebenaran dalam khabar angin, pasukan keselamatan digesa oleh Musa supaya sentiasa dalam berjaga-jaga kerana katanya, "kita tidak mengambil perkara ini dengan ringan."

    ReplyDelete
  42. selain itu, Musa juga menyeru kepada rakyat dan pelancong supaya tidak mudah terpedaya oleh khabar angin...

    ReplyDelete
  43. setuju dengan KM kita, rakyat Sabah dan pelancong luar maupun dalam negeri perlu meletakkan kepercayaan mereka ke atas Esscom, yang ditugaskan khas untuk menjaga keselamatan di persekitaran.

    ReplyDelete
  44. semoga kejadian pencerobohan oleh militan Sulu yg berlaku pada bulan Febrauri tidak akan berulang kembali...

    ReplyDelete
  45. semoga insiden pencerobohan puak pengganas Sulu di Lahad Datu, Februari lalu dapat memberi pengajaran bagi kita semua bukan sahaja di Sabah tetapi juga di kawasan-kawasan lain yang turut membimbangkan.

    ReplyDelete
  46. Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata insiden pencerobohan di Lahad Datu merupakan "wake-up call" untuk rakyat Malaysia termasuk pasukan keselamatan untuk bersatu menangani ancaman globalisasi yang merentasi sempadan.

    ReplyDelete
  47. Beliau mengingatkan seluruh rakyat Sabah supaya jangan memandang ringan ancaman daripada luar kerana pengganas Sulu sememangnya terkenal dengan budaya membalas dendam.

    ReplyDelete
  48. malah, beliau berkata "Kita jangan leka. Kalau kita leka memang mereka akan menceroboh masuk,"...

    ReplyDelete
  49. manakala, Ahmad Zahid berkata pelbagai khabar angin termasuk kononnya bekas pengerusi Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), Nur Misuari juga akan datang ke Sabah.

    ReplyDelete
  50. kononnya menurut sumber, surat yang bertarikh 3 Julai yang ditandatangani oleh 'Komando Militan' bagi pihak Kesultanan Sulu dan keluarga Kiram telah dihantar kepada pegawai daerah Tambunan

    ReplyDelete
  51. disebabkan itu, pegawai polis dan masyarakat Tambunan telah memberi amaran bahawa militan Sulu ini mahu memulakan perang di daerah Tambunan sebagai membalas dendam terhadap pertempuran di Kampong Tanduo, Lahad Datu, menjelang Ogos ini.

    ReplyDelete
  52. namun demikian, difahamkan Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib dilaporkan berkata polis telah mengesan sumber surat itu walaupun ia disyaki tiada kaitan dengan pencerobohan tentera Sulu di Lahad Datu awal tahun ini.

    ReplyDelete
  53. to all Sabah people, do not panic..this is only a rumor..

    ReplyDelete
  54. as there is no confirmation from the government that this threat as genuine yet..

    ReplyDelete
  55. although, according to Chief Minister Musa Aman that the security forces are placed on the alert following rumours of a second wave of intrusion by Sulu armed terrorists in Sabah..

    ReplyDelete
  56. yes, we must trust the government that the safety of the people and the sovereignty of this country is secured and under controlled

    ReplyDelete
  57. rakyat Sabah sila bawa bertenang..kita harus ingat apabila minda kita dalam keadaan panik, kita akan cenderung untuk mempercayai semua khabar angin adalah benar...

    ReplyDelete
  58. Jangan risau kawan-kawan kejadian di Lahad Datu pasti tidak akan terulang kembali.

    ReplyDelete
  59. Polis berusaha dan mepertingkatkan lagi kawlan keselamatan. Orang ramai pun patut menjaga keselamatan diri masing2

    ReplyDelete
  60. Musa Aman urged the people in Sabah as well as tourists not to be worried over rumours and threats being spread in the State.

    ReplyDelete
  61. the people should continue to be confident in the efforts and capability of the government in controlling and preserving security in the State.

    ReplyDelete
  62. Security in Sabah is also getting better with a significant decrease in the crime index

    ReplyDelete
  63. the public should play their role as the eyes and ears of the government and to report any actions or suspicious characters to the authorities so that the latter could stop crimes from occurring.

    ReplyDelete
  64. There are no incidences that could jeopardise security in Sabah

    ReplyDelete
  65. the overall security in Sabah is under control and in good situation

    ReplyDelete
  66. Esscom would continue to strengthen security in the East Coast.

    ReplyDelete
  67. people in the East Coast to render full cooperation with Esscom so that efforts to strengthen security there would be smooth and effective.

    ReplyDelete
  68. People should always prioritise and strengthen unity in the effort to bolster security in Sabah

    ReplyDelete
  69. No way Sulu is able to be here again!

    ReplyDelete
  70. Mana mungkin si kiram tu tetiba datang dengan M16 dia, minta puji ada la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiram tu tambirang saja banyak, penakut saja ba tu.

      Delete
    2. Kecuali ada yang taja dia.memang mustahil dia boleh lengkapkan orang dia dengan senjata macam tu sebab dia sendiri tidak berduit.

      Delete
  71. The threat is baseless, he is still hiding

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penganas yang masih bersembuyi perlu ditangkap, risau memudaratkan keselamatan rakyat Sabah.

      Delete
  72. Apa yg diurang mau lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mustahil ba ada pencerobohan lagi. semua tu rumor saja.

      Delete
  73. Orang yang sebarkan kabar angin gelombang penganas harus ditangkap dan dipenjara.

    ReplyDelete
  74. Sulu intrusion is nonsense

    ReplyDelete
  75. Jangan terpedaya dengan pujukan mereka ini, sengaja nak susahkan rakyat

    ReplyDelete
  76. The whole point is to make us suffer

    ReplyDelete
  77. Jangan cepat mempercayai semua berita yang tidak tahu sejauh mana kebenarannya.

    ReplyDelete
  78. bukan mudah untuk penceroboh masuk ke Sabah untuk ke-2 kali.

    ReplyDelete
  79. tambirang saja semua tu

    ReplyDelete
  80. berita yang tidak tahu dari mana pun mahu percaya ka??

    ReplyDelete
  81. Kawalan di Sabah sudah diperbaharui, tidak mungkin senang-senang bolos.

    ReplyDelete
  82. Rakyat tidk perlu dengar rumor media2 ini. Jaga imanmu

    ReplyDelete
  83. Sangat diharapkan kerajaan akan terus menjaga kedaulatan negara kita dengan menjaga ketat keselmatn di setiap perairan sabah terutamanya.

    ReplyDelete
  84. Orang ramai tu pun jangnlah terlalu pentingkan diri sendiri. Kalau kita mau kerajaan dpt mengawal keselamatan dengan baik, please bagi kerjasama. bukannya berasuah... !

    ReplyDelete
  85. Jangan hentam keromno saja! mcm c jeffrey kitingan!

    ReplyDelete
  86. Siapa tidak tahu, c jeffrey sama c darell leiking ti keturunan Sulu

    ReplyDelete
  87. hemmmm.... inilah yg susah ni. sukar utk dipercayai leader skrg ni. mau nama sama $$$$ saja!

    ReplyDelete
  88. Esscom sebagai lambang keselamatan untuk rakyat Sabah, terutama golongan nelayan

    ReplyDelete
  89. berterima kasih kepada kerajaan Persekutuan dan negeri yang menepati janji mewujudkan pusat pentadbiran Esscom di Lahad Datu

    ReplyDelete
  90. Tindakan pantas dan drastik kerajaan ini adalah satu tindakan yang wajar dan tepat pada masanya, dan ia seharusnya disokong semua rakyat negeri ini.

    ReplyDelete
  91. pihak berkuasa tidak boleh leka, perlu meletakkan soal keselamatan rakyat Sabah sebagai keutamaan.

    ReplyDelete
  92. Esszone meliputi Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.

    ReplyDelete
  93. Stop creating fear to the public. The authority should learn from the past. People's safety and Sabah's sovereignty are highly important.

    ReplyDelete
  94. Pass the right information to the authority. It is our duty to give cooperation to them. Unite to protect Sabah.

    ReplyDelete
  95. Menipu saja berita ini. Tidak ada yang benar pun dengan smeua ini. Tidak akan mudah untuk mereka melakukan semua ini.

    ReplyDelete
  96. Kenapa Anwar patut ditolak menjadi PM? Jawapan kerana Anwar adalah dalang dalam pencerobohan di Sabah. Dia sengaja melakukan semua ini untuk kepentingan dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  97. Sial punya penceroboh. Bunuh saja diorang ini semua jika masuk ke sabah lagi. Jangan biarkan mereka ini terus menggugat keamanan negara ini.

    ReplyDelete
  98. Kerajaan akan sentiasa mencari jalan yang serius untuk menyelesaikan masalah ini. Jangan ingat kerajaan duduk diam saja. Kerajaan tidak akan membiarkan perkara ini berlaku yang kedua kali.

    ReplyDelete
  99. Ini semua kerja Anwar. Ini semua angkara Anwar. Semua dia yang taja ini untuk kepentingan dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  100. Anwar kan berkawan baik dengan orang2 filipin. Sebab itulah dia berjiwa filipin sikit. berhati-hatilah kita dengan permainan orang seperti Anwar ini.

    ReplyDelete
  101. Angin yang dibawa dari FILIPIN memang tipu saja itu. Tidak benar pun.

    ReplyDelete
  102. Anwar punca itu. Anwar dalang itu. Anwarlah segalanya. Harap Anwar akan ditangkap dan hantar ke Philippine.

    ReplyDelete
  103. Jeffrey punya kawan juga tu Kiram tu. Betul.. Hehe :D Cuba tanya Jeffry. Nde pun ni kawan cYong Teck Lee.

    ReplyDelete
  104. Esscom has been doing its best to ensure everything is fine

    ReplyDelete
  105. Security forces are playing their parts too

    ReplyDelete
  106. This is superbly annyoing

    ReplyDelete
  107. TERDAPAT pengajaran penting yang boleh dipelajari di sebalik pencerobohan kumpulan pengganas bersenjata Kiram di Pantai Timur Sabah yang menyebabkan konflik bersenjata antara pasukan keselamatan negara dan kumpulan pengganas dari Filipina itu.

    ReplyDelete
  108. Penjelasan tegas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib adalah sangat tepat dimana beliau menganggap bahawa kejadian tersebut adalah sebagai wake up call kepada semua betapa negara Malaysia terdedah kepada ancaman luar dan mengapa penting untuk kerajaan dan rakyat supaya tidak mengabaikan soal keselamatan. Selama ini kita telah diberkati dengan keamanan dan kestabilan dan pencerobohan oleh pengganas bersenjata dari negara asing ini amat mengejutkan semua pihak.

    ReplyDelete
  109. Persoalannya mengapa ia berlaku ketika ini dan adalah agak janggal kerana tuntutan yang tidak berasas ke atas Sabah dilakukan oleh pengganas yang bersenjata. Ia adalah satu wake up call untuk kita dan merupakan peringatan kepada semua bahawa kesejahteraan dan keselamatan negara tidak boleh dipandang ringan walaupun pada waktu aman.

    ReplyDelete
  110. Langkah-langkah kini sedang diambil untuk meningkatkan keselamatan di Pantai Timur Sabah demi meningkatkan keupayaan tentera kita dari segi peralatan, latihan, kemahiran dan kecerdasan.

    ReplyDelete