Search This Blog

Wednesday, July 27, 2011

Who cares about Sabah?

Berman Angkap gets it wrong about SAPP

It would be ideal by leaving it to State based political parties to contest in the state; they formed an alliance in the coming GE against the mighty BN as mentioned by the Sabah People Front Party’s (SPFP) President Berman Angkap yesterday.

But as to why Berman is proposing Datuk Seri Anwar Ibrahim to lead it, I wouldn’t really understand? Anwar Ibrahim has no power to decide what for us in Sabah. I’m of the opinion, Sabahans are able to lead individually or components parties in the event there is such thing given a chance.

For Beraman Angkap saying SAPP is Chinese based political party I must suggest to him to update his knowledge on political parties’ development in Sabah, in particular SAPP.

I agree Chinese leader leads SAPP at the moment Datuk Young Teck Lee, this is just like saying Air Asia is led by Tony Fernandez or The Hong Piow heads Public Bank. Does it matter who lead what for the good of the people and the country? I’m talking about leaders with political maturity too.

My question is, what’s wrong with a Chinese, Kadazan, Kadayan, Bajau, Brunai and the like? Penang has always had a Chinese Chief Minister even during BN.

Now Malays are migrating to Australia, tell me who is the Prime Minister of Australia?

But let me clarify a bit, SAP has developed into something very Sabahans, a non racial political party, name one political party is Malaysia has constitution like SAPP, UMNO and the rest surely are not.

SAPP is no longer as it was made to do like during in BN time where everything else based on racial line.

Our restructuring and rebranding of SAPP has well above our imagination even 5 years ago, now saying SAPP is Chinese based party is totally wrong. Any non-Chinese wants to compete to hold party’s position by all means. We’ve more non-Chinese members and non-Chinese leaders in SAPP now.

We come close to 50 years having the same routine now ever increasing corrupt system of government, we in SAPP want to contribute to the change, and no way else to start with but Sabah.

By Amde Sidik

23 comments:

  1. Masih awal lagi untuk menentukan siapa yang menjadi pemimpin Sabah selagi belum menang PRU.

    ReplyDelete
  2. Rakyat perlulah pandai menilai pemimpin yang betul-betul ikhlas membantu rakyat dan mereka yang hanya mahu memperalat rakyat demi kebaikan sendiri. Undilah dengan bijak.

    ReplyDelete
  3. We don't need Anwar in Sabah.

    ReplyDelete
  4. selamat berjuang kepada SAPP.

    ReplyDelete
  5. We want leaders who are sincere in helping the Sabahans and not only focusing his/her own political interests.

    ReplyDelete
  6. rakyat yang menentukannya.

    ReplyDelete
  7. I don't believe malaya leader. Keep up the good job SAPP!

    ReplyDelete
  8. semua parti pun menyatakan mereka sentiasa berjuang untuk rakyat. apa pun, terpulang kepada setiap rakyat untuk memilih siapa yang mereka rasakan terbaik.

    ReplyDelete
  9. GE13 is the answer.

    ReplyDelete
  10. Saya bukan saja berjuang untuk sendiri tetapi mencabar kesedaran mental sendiri supaya lebih bersabahan untuk kehendak Sabah.

    Gam kah Boss?

    ReplyDelete
  11. Penentuan selepas PRU 13 akan datang.

    ReplyDelete
  12. Rasanya SAPP tidak perlu terpengaruh oleh parti pembangkang yang lain. Tidak ada apa yang terbaik untuk SAPP nanti.

    ReplyDelete
  13. I'm not a member of SAPP but one must be aware that a party leads by a Chinese, it doesn't make that party, a Chinese party unless that person has a hidden agenda.
    In order for Sabah to progress & prosperous, we can not depend on people from wm to rule the State. History has proven that. We have suffered enough under the BN for the past decades.
    All our natural resources in particular, oil & gas are being pumped out, our infrastructural development & industries are far behind wm. Parties from wm are only interested for our natural resources. UMNO/BN led govt is only to divide & rule, no transparency, corrupted, & power greedy. Only those leaders at the top echelon of UMNO benefit. UMNO Baru has also lost the trust & confidence of the Rakyat to rule as we are facing more authoritarian govt than a democratic one.
    We can only look for the local party in the coming GE13 to fight for our rights & not be part of the wm party.

    ReplyDelete
  14. lebih bagus Sabah dibanguni dan dipimpini oleh parti jati Sabahan.

    ReplyDelete
  15. kemasukan parti-parti bukan Sabahan hanya mengelirukan rakyat tempatan dan mencetuskan perbalahan.

    ReplyDelete
  16. Masalah nya SAPP tidak mempunyai pemimpin Bumiputra Islam yang boleh menarik sokongan.Cari lah!

    ReplyDelete
  17. Come GE-13, answer will be revealed.

    ReplyDelete
  18. Otak Sabahan senang kena cuci oleh parti semenanjung itu lah mereka berkuasa di Sabah.Hidup BN! Tetap BN! Siapa bodoh? Lepas p/raya Sabah miskin pemimpin kaya raya,drive Ninja King dan buat rumah macam istana.Rakyat yang laung Hidup BN,Tetap BN! maseh naik bas mini dan tinggal rumah atap.Makan ikan basung dengan timun hari-hari.Pemimpin mereka makan di Seafront seafood restaurant,Magellan,Beach hotel dan makan angin dengan keluarga ke luar negeri dan tinggal di 5 star hotel.

    Anak-anak mereka baru naik tingkatan 3 sudah hantar pergi Australia,london atau New Zealand untuk belajar.Anak kita kena belajar hingga SPM di Sabah dan lepas itu belum tentu boleh masuk pengajian tinggi.kalau gagal kena kerja jadi buruh kasar atau menganggur saja.Anak mereka kalau gagal di luar negara pun boleh teruskan belajar sampai masuk Uni dan dapat ijazah.Gagal pun maseh boleh dapat degree,faham? Orang Sabah memang bodoh.

    ReplyDelete
  19. Anonymous said...
    July 28, 2011 1:11 PM

    kalau hanya tukar kerajaan boleh buat yang miskin jadi kaya, baik saya berhenti kerja.. mana tau selepas ini saya boleh pergi melancong tiap2 bulan...

    ReplyDelete
  20. @black,

    Mana ada saya kata tukar kerajaan boleh buat yang miskin jadi kaya.Tidak ada kerajaan boleh berbuat demikian tapi banyak kerajaan boleh buat pemimpin kaya raya.

    Dalam politik yang sangat penting adalah pemimpin yang telus,ikhlas,jujur,amanah,berkredibiliti tinggi,berwawasan,berkelayakan dan bersih.Dalam UMNO/BN Sabah semua faktor-faktor yang saya sebutkan diatas sangat di perlukan kerana ianya berkurangan dalam kepimpinan negeri.Ini bukan bererti pemimpin parti pembangkang penuh dengan ciri-ciri tersebut.Tidak sekali tapi mereka belum di cuba sepenuhnya dan membuat andaian yang mereka juga sama tidak memberi keadilan kepada mereka sebab mereka belum memimpin dan mentadbir kerajaan.

    Dalam hal ini maka rakyat hanya boleh mengkritik apa yang di lihat depan mata dan bukan perkara yang belum menjadi.Sekiranya pehak pembangkang berkelakuan sama dan pemimpin yang mentadbir juga sama seperti yang ada maka rakyat harus berani menukar kerajaan tersebut pada masa akan datang.

    Fikiran rakyat dalam membuat pilihan tidak sepatutnya statik iaitu tidak boleh berubah walaupun kerajaan itu penuh oleh kecacatan tapi 'flexible' mengikut sumbangan dan pentadbiran kerajaan yang dianggap telus,bersih,beramanah dan berwawasan dalam mentadbir kerajaan.Jika pemimpin kerajaan di penuhi banyak kelemahan dan rasuah berleluasa dan mempraktikan kronisma dan nepotisma ianya patut di tolak dengan tanpa keraguan.

    Sangat memalukan sekiranya rakyat menyanjung kerajaan yang cacat dengan permasalahan pemimpin nya.Kerajaan adalah manusia yang di amanahkan mentadbir dan manusia boleh di tukar ganti seperti pepatah,'patah tumbuh hilang berganti.'Rakyat tidak harus taksub kepada manusia dan di sanjung seperti Tuhan.Perbuatan pemimpin seperti manusia biasa ada had nya dan penuh oleh kelemahan dan pengaruh dunia.Oleh itu rakyat patut ambil yang bersih dan buang mereka yang penuh dengan maksiat dunia dan tamak haluba.

    Suka juga saya sebutkan di sini bahawa komen saudara ada mempunyai ciri rasuah dalam diri saudara kerana mahukan kemewahan dengan sekelip mata.Suka saya maklumkan kepada saudara bahawa wang haram tidak akan kekal dan saudara akan terus mengejar wang tersebut dengan cara haram juga untuk membawa kesenangan yang tidak kekal kepada saudara.Saya belum dengar mereka yang rasuah hidup senang dan mewah berkekalan dalam hayat mereka.Jangan lah sekali berniat demekian kerana kehancuran hidup mungkin mengatasi kemewahan pada suatu hari.Lebih baik hidup dengan sederhana daripada mewah dalam ketakutan.Nanti orang ketuk pintu depan saudara sudah keluar tingkap belakang pula.Faham?

    ReplyDelete
  21. Rakyat sendiri perlulah pandai menilai siapa pemimpin yang betul-betul ikhlas membantu rakyat.

    ReplyDelete
  22. Saya tidak mahu BN kalah dan Pakatan Pembangkang menang untuk menjadikan saya kaya,boleh beli kereta besar dan tambah bini.Bagi saya BN memang pernah berbuat baik untuk rakyat tetapi mereka lebih berbuat baik (beribu kali baik) kepada diri mereka.Inilah mereka,pemimpin yang memegang teraju BN diSabah.

    Kalau BN dapat melaksanakan segala janji untuk mentadbir Sabah dengan baik,mengadakan peluang pekerjaan untuk yang sedang tanam anggur dan melihat semula surat akujanji Petronas/Sabah/Kerajaan Malaysia.Tidak berusaha menambah jumlah penduduk Sabah dengan mengeluarkan KP/KPPT/Mycard kepada orang luar.Sedar atau tidak,berapa banya "Tambi/India/Kaling" yang baru dapat dokumen ini? Orang Tionghua yang ada KP/KPPT/Mycard (lahir diSabah) tapi susah bercakap Bahasa Malaysia? Ada Orang Sulok (menetap di UNHCR Papar) lahir diKampung Taun Gusi Kota Belud? Cari dia Hj Jalil angkat cwement dan beras di pelabuhan Kota Kinabalu.Mungkin inilah yang kita mahu dalam BN supaya Sabah tetap minoriti kepada orang luar.

    Baru baru ini kita dengankan Team bola sepak Malaysia diberi nama "Harimau Malaya" Tahu kenapa begini? sebab Sabah dan Sarawak hanyahlah untuk mencukupi korum mesyuarat sahaja.


    "Diang diang kuna`"
    Bt 4 Taun Gusi - anak Samah.

    ReplyDelete
  23. Pilihlah pemimpin yang betul-betul ikhlas membantu rakyat Sabah.

    ReplyDelete