Search This Blog

Friday, June 22, 2012

Kedai runcit Pakistan merata tempat di Sabah


KOTA KINABALU : Sejak tahun lalu, Persatuan Hal-Ehwal dan Pelindung Pengguna Sabah (CAPS) telah menerima banyak aduan dan laporan dari kedua-dua golongan pengguna dan pekedai runcit tempatan berhubung semakin banyaknya kedai runcit yang dibina dan dan dioperasi oleh rakyat asing terutama Pakistan.

Donny Yapp, Timbalan Bendahari, Persatuan Hal-Ehwal dan Pelindung Pengguna Sabah berkata kedai-kedai runcit Pakistan ini dikatakan tumbuh agai cendawan selepas hujan, dibina di merata tempat dan selekoh, di tempat-tempat yang biasanya rakyat tempatan tidak dibenarkan membuatnya ataupun pasti akan mengalami gangguan pihak berkuasa tempatan.

CAPS telahpun mengadakan tinjauan dan berjumpa dengan saksi-saksi di beberapa tempat dan kami amat terperanjat mendapati memang banyak sekali kedai-kedai yang dimaksudkan, sesetangahnya dikendalikan oleh orang Pakistan yang baru tiba di Sabah dan ada yang belum fasih berbahasa Malaysia.

Kedai-kedai ini banyak kelihatan muncul di Penampang, da juga sekitar bandaraya seperti di Likas, Inanam, Sembulan malah di daerah-darah lain seperti Papar, Beaufort, Putatan dan Kota Belud.

Apa yang memeranjatkan banyak pihak termasuk kami ialah didapati pekedai-pekedai runcit Pakistan ini semacam diberi layanan khas oleh pihak berkuasa Sabah di mana biasanya orang tempatan pasti akan berhadapan dengan pelbagai kesulitan jika berbuat seperti mereka lakukan.

Para Pakistan ini dengan mudah membina sambungan bangunan pada rumah-rumah orang yang mungkin terdesak mahukan sewa, atau mengambil alih bangsal buruk atau terbiar dijadikan kedai runcit ataupun membina begitu sahaja pondok-pondok kecil di tepi-tepi jalan pada mulanya dan kemudian membesarkan pondok menjadi sebuah bangunan kedai runcit yang lengkap.

Tidak kurang juga Pakistan ini yang membina begitu sahaja kedai runcit mereka betul-betul di luar apartmen-apartment yang baru siap dibina, malah da sesetengahnya itu betul-betul melekat pada pagar apartmen dan ada juga yang betul-betul di bawah dawai elektrik sesuatu yang orang tempatan tidak ingin melakukannya.

Jika ada aduan pihak syarikat atau orang wam dan pihak berkuasa tempatan datang memeriksa, maka dengan cepat pula pekedai-pekedai Pakistan ini "mengurus" masalah mereka da itulah pengakhiran aduan itu.

Memang diakui ramai juga para engadu kepada CAPS itu adalah dari kalangan pekedai runcit tempatan juga yang merasa bahawa kerajaan negeri memberi layanan khas kepada pekedai Pakistan ini tetapi begitu tegas pula terhadap pekedai orang tempatan sendiri.

Kami menimbulkan hal ini sekarang sebab ia merupakan aduan yang benar dan kami dalam CAPS berpendapat hal seperti ini mesti diuruskan dengan baik mengikut peraturan dan kebiasaannya, jangan memberi tekanan tidak berpatutan kepada orang tempatan yang melihat orang asing dilayan begini baik di Sabah.
 
CAPS dalam masa terdekat ini akan membuat perwakilan kepada kerajaan negeri mengenai hal ini sebab kami rasa ini adalah untuk kepentingan para pengguna Sabah juga pada jangka panjangnya. Walaupun baik memberi pilihan kepada pengguna namun hal ini harus ditadbir urus dengan baik mengikut peraturan yang ada.

Kami juga mengambil kira bahawa hal yang sama ini telahpun dibawa oleh ADUN Pantai Manis, Abdul Rahim Ismail pada persidangan Dewan Undangan Negeri yang baru lepas.

Oleh Encik Donny Yapp ialah Timbalan Bendahari , Persatuan Hal-Ehwal dan Pelindung Pengguna Sabah (CAPS)

Issued via KG Publicist

118 comments:

  1. tidak salah mereka berniaga kedai runcit, asalkan mereka berniaga dgn sah dan mengikut prosedur yang betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CAPS sudah pun membuat tinjauan dan siasatan dan didapati aduan yang diterima adalah benar...persoalannya bukanlah sah atau tidak namun ianya menutup peluang kepada peniaga tempatan untuk cari makan..hak peniaga tempatan juga harus dilindungi..

      Delete
    2. Pandagan saya kerajaan negeri harus mengambil berat dan bertindak segera perkara ini. Dimana perkara ini pun sudah pernah dibankitkan didewan undangan negeri yang lalu. Dan ianya harus dipandang serius , kerana apa yang saya lihat penianga asing ini tetap mengancam ekonomi rakyat negeri sendiri. Sebaliknya penduduk tempatan harus dibela oleh kerajaan terutama dari segi perniagaan bumiputra. Pasti negara kita juga akan rugi apabila keuntungan wang riggit dihantar balik kenegara asal mereka masing-masing kerana aliran matawang .justru itu untuk menyelamatkan keadaan sebelum menjadi lebih buruk, bertindaklah segera dan terimakasih kepada persatuan caps yang membawa isu ini.

      Delete
    3. Bagaimana menghubugi caps ? Siapa ketuanya? Siapa yang tau sila reply tq.

      Delete
    4. mereka tidak membuat salah pun.

      Delete
    5. Memang tiada salahnya.

      Delete
    6. Peniaga tempatan haruslah bekerja lebih keras untuk mencari makan. Kalau Pakistan dapat, kenapa tidak peniaga tempatan pula? Bersainglah secara sihat.

      Delete
    7. sebenarnya kita sendiri yang memberi peluang untuk mereka berniaga, kasih sewa tempat berniaga, pinjam trading lesen.

      Delete
    8. Perniaga tempatan harus bersaing dengan mereka.

      Delete
    9. mereka tetap salah, mereka tidak boleh berniaga, orang tempatan yang salah yang menyewa lesen dan premis kepada mereka. orang tempatan lalai tidak mau berniaga sendiri.

      Delete
    10. Golongan ini diberi lesen sah untuk berniaga?

      Delete
    11. Hahaha Sahabans you are like Sarawakians who have been sleeping and let things happen on their door steps which then get out of control.

      As citizens we also have duty to act as watchdogs over our corrupt public servants who let the spread of Pakistan in Sabah-

      Soon neither Sabahans or Sarawakians can claim their country belong to them!

      You can say the Malayans already own us!

      Delete
    12. Alamak ini mcm pon korang x tahu ke??? Siapa ketua menteri sabah...nama penuh ketua menteri sabah.

      Delete
  2. satu sikap orang pakistan adalah mereka rajin berusaha, masa dihabiskan dgn mencari wang, kerana itu mereka maju. kita sebagai orng tempatan kena jg berusaha, ambil peluang yang ada untuk maju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. mereka juga sanggup tanggung risiko. jual barang dengan ada ccm. tidak pandai cakap melayu pun paksa diri juga mau cakap.

      Delete
    2. saingan buat peniaga tempatan. kalau orang tempatan tidak berusaha, maka tidak hairan akan tenggelam oleh orang Pakistan ni suatu masa kelak.

      Delete
    3. peluang yang ada kebanyakkan sudah habis disapu oleh ni pendatang..kebebasan dan akses pendatang pakistan ini kepada peluang2 yang ada harus dikawal..sekarang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan..

      Delete
    4. Peniaga-peniaga pakistan di sabah terpaksa lebih rajin berusaha kerana mereka berada di tempat asing. Oleh kerana usaha gigih mereka, bisnes mereka menjadi maju. Orang tempatan harus mencontohi kegigihan peniaga-peniaga pakistan untuk maju dalam bisnes. Bersainglah secara sihat.

      Delete
    5. Peniaga tempatan harus bersaing secara sihat dengan peniaga pakistan ini. Jangan hanya tau menuding jari kepada kerajaan sahaja.

      Delete
  3. kalau yang datang di kampung2 naik motor tu memang sudah lama. sanggup bawa barang yang besar2 macam tilam, almari untuk jual dengan orang kampung. ada juga yang jual kain, jual aiskrim semua.hehe.kadang2 lucu juga nampak.

    ReplyDelete
  4. Bukan saja orang Pakistan tapi banyak orang Filipina yang buka kedai sekarang. Kahwin orang tempatan dapat modal buka lah kedai. Tidak salah tapi kalau orang tempatan tak berusaha ketinggalan lah. Orang Pakistan dan Filipina memang bijak dan rajin, jadi orang tempatan kenalah berusaha kalau tidak peluang diambil oleh mereka. Terpaksalah anak tempatan bekerja kat semenanjung nanti bahkan emas di depan mata di rebut orang luar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat tempatan harus berusaha lebih...rebut peluang sebelum peluang itu direbut oleh pendatang asing..

      Delete
    2. saya sokong pendapat saudara alvin.

      Delete
  5. Rakyat juga kasi banyak bisnes kalau tidak macam mana mereka maju?Kalau bisnes teruk mungkin mereka golong tikar tapi sekarang mereka mewah kerana sambutan rakyat itu sendiri.Ada seorang Pakistan yang mempunyai banyak rumah teres untuk di sewakan.Mereka ni 'ganas'kalau berjiran dan selalu menimbulkan masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah siapa yang rugi nanti dimasa depan jika tidak dibendung, anak cucu kita yang susah cari makan pasal sudah dikikis oleh orang asing. Tolonglah !!! Dap, sapp, star .

      Delete
    2. cuba kita orang sabah berniaga di negara pakistan, mungkin kepala kami sudah dipancung.

      Delete
  6. pihak yang berkenaan haruslah memastikan peniaga2 pakistan ini mematuhi garis panduan dan peraturan yang telah ditetapkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIka mengikut peraturan yang di beri tidak mengapalah, jangan sahaja mereka melebih2 dan tidak menghormati undang2.

      Delete
  7. masalah atau isu ini harus dipandang berat oleh pihak berkuasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju mesti dipandang berat, kalau tidak mesti dikuasai asing dimasa depan.

      Delete
  8. setuju dengan pandangan manteraJune 23, 2012 10:28 AM

    ReplyDelete
  9. tentunya tidak salah jikalau golongan ini berniaga mengikut prosedur yang sah

    ReplyDelete
  10. jikalau mereka menjalankan perniagaan secara haram sudah tentu pihak berkuasa telah menarik balik lesen perniagaan mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka tetap salah, saya difahamkan nama tertera dilesen bukan nama mereka sebenar, tetapi nama penyewa lesen.mereka hanya menmegang sebuah pasport atau visa ,ada yang lari jika polis buat operasi.ini tandanya ada yang tak kena.dan rokok seludup dan arak juga ada dijual. tolonglah kerajaan bertindak cepat demi kebaikan orang tempatan, mau undi sudahbah.

      Delete
  11. the important thing is, our government gives an opportunity to all the traders to do legitimate business in Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. But nothing illegal happenings then is good.

      Delete
  12. jikalau ada salah-laku biarlah pihak penguatkuasa menjalankan tugas mereka dengan bersih, cekap dan amanah

    ReplyDelete
    Replies
    1. penguatkuasa sabah lain tiada aduan tiada action. ada minum masuk kedai 1 malaysialah 1 pakistan . he he he.

      Delete
  13. pendapat sia ialah kerajaan harus selesaikan isu ini secepat mungkin,kerana ini isu pti akan datang,sudah teruk baru merayu rci pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mau buat aduan pakistan berniaga ini, macam mana mau complait dimana itu persatuan punya office.saya baru tau ini ada persatuan.tq

      Delete
    2. RCI kenalah ditubuhkan, nanti terlewat.

      Delete
  14. Ada banyak Kedai baju di buka oleh orang Filipina di Sandakan. Mereka ni kebanyakan isteri no 1 atau 2 kepada orang tempatan. Tak lama lagi banyaklah kedai kedai orang Filipina di merata tempat di Sabah. Mereka ni pandai mendapat hati lelaki tempatan. Makin hari makin banyak kacukan filipina yang bersekolah di sekolah kerajaan. Anak tempatan bagaimana ? Cepatlah rebut peluang perniagaan sebelum terlambat ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakan mereka ni perempuan simpanan lelaki tempatan. Masalah sosial semakin banyak. Rumah tangga berkecai di buat mereka. Tapi mereka bukan salah semua, lelaki gatal tempatan yang patut di salahkan.

      Delete
    2. kerajaan akan pastikan perkara ini tak berlaku. janganlah bimbang.

      Delete
    3. tapi bila? nanti sudah serius banjir pti baru mau tubuh rci lagi.sedarlah wahai anak anak tempatan

      Delete
    4. Golongan ini cuma membawa masalah social sahaja. Harus dihantar balik.

      Delete
    5. saya tak nampak golongan ini jahatpun, mereka masuk kampung kami baik baik saja, sopan juga kepada orang kita.tiada kes jenaya selama ini.

      Delete
    6. These patis roam around selling handphones,sunglasses,clothings,disturbing patrons of coffee shops who are peacefully resting,drinking coffee,eating their food.These patis behave like animals,they have no manners whatsoever.While people are sitting in their car,waiting for family members to finish buying fish,vegetables,these monkeys come over to disturb them.In the meantime certain authorities are issuing threats to the local people.These monkeys should return to their own country,but they are forced leave their country because they are trouble makers.Maybe certain people in authority here are financially profiting from these patis and that's why these hoodlums are freely annoying and disturbing the genuine Sabahans.

      Delete
  15. Memang banyak mereka yang membuat bisnes di tempat kita tetapi apa salahnya jika tidak membuat kecoh.

    ReplyDelete
  16. Tak dinafikan banyak pakistan berniaga di sabah tapi kalau dorang berniaga secara sah, buat apa kita bising kan.

    ReplyDelete
  17. Lain cerita la kalau dorang ini ada kes 'pintu belakang'. Mungkin itu boleh disiasat la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlulah kenal pasti dulu sama ada mereka betul ada lesen perniagaan ataupun tidak, supaya tidak salah tangkap orang.

      Delete
  18. Patut kita lihat senario ini sebagai satu cabarang utk kita orang tempatan berusaha lebih lagi dan menempatkan diri kita di kedudukan yang lebih baik dari mereka:)

    ReplyDelete
  19. Tidak ada guna juga kalau kita komplen, sebab dunia sekarang menuntut setiap individu utk berusaha gigih capai kejayaan.

    ReplyDelete
  20. Jadi, fokuslah pada usaha dan jangan asyik tunding jari ataupun cari alasan:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tue. Peniaga tempatan harus fokus pada usaha. Ia bukannya salah peniaga pakistan jikalau bisnes mereka maju.

      Delete
    2. orang tempatan yang asyik menyalahkan peniaga pakistan hanya menggunakan itu sebagai alasan tidak dapat maju dalam bisnes.

      Delete
    3. Peniaga tempatan lagi perlu berusaha untuk bertanding bersama peniaga asing ini. Orang lain boleh jual dengan harga yang lebih murah, mestila pelanggan pun suka.

      Delete
    4. bukan soal tuding jari atau alasan, rakyat cuma hairan kenapa mereka boleh berniaga, sedangkan mereka ini memang orang asing dari negara pakistan,rupa mereka kita tau dimana mana boleh nampak. ini salah siapa ? siapa yang membenarkan mereka masuk? adakah undang undang negara kita sudah dilonggarkan ? atau orang tempatan malas berniaga?

      Delete
    5. Saingan harus juga sihat dan elekkan dari pergaduhan yang tidak diingini.

      Delete
    6. bertanding sesama tempatan dalam perniagaan itu sehat, bukan bertanding dengan orang asing,kerana mereka sudah disebut asing dari negara luar yang tidak layak berniaga disabah.kerajaan negeri harus mendengar pandangan rakyat dan beri penjelasan segera.

      Delete
    7. bukan tuding jari tapi itu adalah realiti yang sebenar.

      Delete
  21. Baru2 ini ada serbuan pihak imigresen di kedai2 pakistan di kawasan saya. Tapi tu kedai beroperasi macam biasa. Pakistan ada pass kali. Rajin2 la tangkap mereka yang tiada dokumen tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mereka yang memasuki negeri kita secara sah dan mempunyai permit perniagaan, memang tiada apapa yang boleh dilakukan kepada mereka. Tapi mereka yang tiada lesen dan tiada pas kemasukan...

      Delete
  22. Saingan perniagaan biarlah sihat. Peniaga tempatan pun kena lebih kompetetif. Jangan terlalu dari sudut negatif sampai terlupa yang positif di sebalik masalah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The people need to work harder to make their income better.

      Delete
  23. Kalau tidak suka Pakistan membuka kedai di sini, kenapa masih ramai orang Sabah yang membeli daripada mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah selepas ini kita boikot samadia kawan.

      Delete
  24. Itu Filipin yang jual rokok haram, kenapa tidak siasat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. this is our government of sabah !!!

      Delete
    2. Itu pakistan pun semua barang seludup
      Cuba kamu pergi tanya atau perhati apa barang yang dia jual semua low quality punya 90% barang seludup tiada untung kerajaan mau piara mereka lain lah kalau berniaga pro.di harap pihak yang brrkuasa buka itu mata jangan tidur saja nanti bilaso mato.

      Delete
  25. Jika berniaga secara tidak sah, mereka seharusnya di hukum.

    ReplyDelete
  26. pada mulanya mereka masuk secara sah, tapi habis tempoh pas mereka terus berada di sini. lama kelamaan ada lobang dapat i/c projek hiduplah terus disabah.ini kepintaran pakistan,ada sebahagian yang sah melalui perkahwinan tempatan untuk jaminan ketetapan.yang sah is ok, tapi yang tak sah, pandai pandailah kerajaan kita sekarang. rakyat akan menentukan pilihan akan datang.

    ReplyDelete
  27. macam mana dikatakan sah, cakap bahasa pun tidak pandai, guna pasport saja tidak tau betul punya atau palsu, tapi boleh berniaga disana sini termasuk kampung,ada yang anak kampung tempatan yang kerja sama pakistan. sepatutnya diaorang yang kerja dengan kita.habislah masam ini......

    ReplyDelete
    Replies
    1. isu panas ni, sabar sabarbah kawan nanti kita kasih selesai di parlimen kdca .inikalilah

      Delete
  28. Bumiputeras in Sabah have been urged by State Government to seize the many opportunities that are open to them at Kota Kinabalu Industrial Park (KKIP) by entering into various forms of industrial enterprise.

    ReplyDelete
  29. Government invited local Bumiputeras to consider establishing SMIs (small and medium industries) at one of KKIP’s industrial clusters, such as those for halal food, automotive, biotech, rubber or wood related industries.

    ReplyDelete
  30. Orang tempatan tidak minat, maka warga asing inilah yang mengambil peluang tersebut.

    ReplyDelete
  31. Ambil tindakan jiak perniagaan mereka tidak sah.

    ReplyDelete
  32. Cadangan membawa masuk pembantu rumah dari negara Cina telah menemui bantahan yang lantang sekali. Orang Pakistan menarik tau. Tak ada bantahan dari kaum lelaki tempatan? Semua kacukan nanti bagus kah? HILANGLAH AKAR SAYA DI DUNIA INI.

    ReplyDelete
  33. Betul juga kalau difikirkan. Semakin banyak kedai-kedai pakistan yang terdapat di Sabah ini. Macam senang saja mereka ini melakukan perniagaan mereka.

    ReplyDelete
  34. Mungkin menjadi persoalan kepada kita bagaimana mereka ini senang-senang melakukannya? Tapi kita harap kita penyiasatan terlebih dahulu sebelum berkata-kata. Kita tunggu apa yang akan dijelaskan mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  35. biarlah krajaan yang urus apa kita bisingni, tunggu dan lihat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah masanya orang local mesti bersatu n membatah, walaupun saya bukan local melainkan istri saya orang sabah dan juga berniaga sebagai peruncit ditaman ketiau, persaingan hebat dengan peniaga pakistan ini.adakah mereka ini mempunyai lesen niaga tak, sehingga rokok seludup mereka pun jual, dan beberapa tangkapan sudah dibserbu custom tapi masih juga mereka lakukan.

      Delete
    2. saya nampak jika tak dibendung maka ianya akan merebak dengan cepat sehinga tak dapat dikawal nanti, siapa yang susah , rakyat sabah sendiri yang susah.

      Delete
  36. Orang tempatan juga harus berusaha. Ini juga harus mempelajari daro orang Pakistan yang lebih rajin dan berani mencuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, orang tempatan harus berusaha untuk majukan diri sendiri.

      Delete
  37. Harus juga mereka berniaga secara sah dan tidak menyalahi undang-undang.

    ReplyDelete
  38. Tapak perniagaan harus diberi keutamaan kepada rakya sendiri.

    ReplyDelete
  39. Mereka yang menjalankan aktiviti haram harus dikenakan tindakan undang-undang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam mana ambil tindakan, kamu lihat saja disinsuran, inanam, kg.likas,dipasar k.k . Bahkan diseluruh sabah, kita sudah diancam oleh orang asing yang menjual rokok haram. kemumgkinan ganja pun ada dijual.

      Delete
    2. Pihak berkuasa patut kuatkuasakan undang2 dengan ketat. nampak macam ada ba yang melindungi mereka ni.

      Delete
  40. Kalau tidak ada yang berkunjungn ke kedai mereka itu pasti mereka akan gulung tikar.

    ReplyDelete
  41. Lesen siapa juga yang mereka gunakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang saya tau orang tempatan yang sewa nama dan lesen niaga kepada mereka .

      Delete
    2. ya pun kita tiada bukti, cuma main teka ja .

      Delete
    3. siapa lagi kalau bukan orang tempatan sendiri.

      Delete
  42. kalau mereka berniaga mengikut cara yang sah itu ok, tapi pekara ini harus sentiasa dipantau.

    ReplyDelete
  43. bagi mereka yang berniaga dengan tidak mengikut prosedur dan peraturan tindakan harus diambil.

    ReplyDelete
  44. saya tengok, orang tempatan yang suka betul berhutang dengan peniaga pakistan.

    ReplyDelete
  45. jika terdapat peniaga yang tidak mengikut peraturan, tindakan tegas peru dikenakan.

    ReplyDelete
  46. They are just earning our money and bringing it back to their own country. Why do government even give them the licence to open a shop? Sabahan should buy things from sabahan and not foreigners.

    ReplyDelete
    Replies
    1. But why sabahan still buying things from the pakistan shop , maybe they are selling ceaper than local shop.

      Delete
    2. not only that,we don't know what is the motive behind in our future of generation.

      Delete
    3. Those Sabahans renting out their for these Pakistanis to build their shop r stupid,because of money they turn their backs on the future of their own people.There is already talks these pakis are already planning to supply the landowners with alcoholmin order to trap these stupid locals to take loans from them,thereby,eventually they grab their lands.These people could be the agents of taliban/alqueda & thats why money supply to them are endless.When the local kg shops are closed,they will then raise their price.Bodoh semua orang,tidak pandai fikir tabiat;kamu semua capat lupa,apa beliau kita yang sudah meninggal dunia,cerita bagi kita,"sbelum jipun datang ke NBorneo,ada jipun2 masuk kg gunting rambut,nah sudah askar jipun,mereka pula yang 'kempatai,'dia orang pengentip/spy.Celeka." Stop buying from these pakis,before it is too for our generation.Do not allow yourselves to be fooled continuously.Income tax,are you closing your eyes on these?

      Delete
    4. I agree with these long sighted comment.Sabahans should stop buying from these pakis shop.Go to their country & open kedai(s),& see how long can keep your head with you? Watch the non-muslim kedai makan here, such people who brand us as dirty non-human being will never eat there.The very same people that call us pigs,& you eat in their restaurant;as pigs you will surely dirty their plates,forks/spoons, whatever!Just keep your distance from them.We pigs/apes should flock together.Go to MSN US & look for "Pakistani in UK gang rape white teenagers/children." They give them ALCOHOL/DRUGS & raped.See for yourselves;are we still pigs/apes compared to such inhumane acts? I agree with this person,they will sooner or later use ALCOHOL to steal people's land.By then it will be too late.What nincompoops!Aki Runsud.

      Delete
  47. memang senang ba buat bisnes di Sabah ni.. kurang persaingan dikalangan penduduk tempatan.. sedangkan penduduk tempatan telah diberikan pelbagai kemudahan tapi masih juga tidak mahu berniaga.. suka betuk kerja makan gaji..

    ReplyDelete
  48. kalau warga pakistan ini tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah atau pemegang ic palsu atau projek IC, pengadu buat la laporan polis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi selama ini polis pun tidak hirau, kerana mereka ini nampak baik baik saja.hari hari pun nampak dimana mana saja mereka muncul, ada yang jadi tai ge lung.

      Delete
  49. Buat aduan pun tidak guna mereka adalah sekongkol

    ReplyDelete
  50. ba dedahkan saja la dokumen atau gambar atau video yang mereka bersekongkol.. jangan sekadar cakap saja.. saya pun boleh sekadar cakap yang pemimpin2 pembangkang bersekongkol dengan Israel..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara belalang taukah apa maksud sekongkol ?

      Delete
  51. PAKISTANI RETAILER DONT PAY TAX
    This is true. A close relative of mine who is with Lembaga Hasil says they are not monitoring small fishes. So they come here, do business and dont pay tax. That is just beautiful isn't it? One of their main source of income is from selling illegal cigarette. This is WRONG. This is STUPID. Sabah does not benefit from these activities at all. Losing is the word here for Sabah.
    I believe this type of business should only belong to the locals since these part of the business sector is not catching the attention of the ones responsible.
    A foreign business should earn Sabah instances such as Technology transfer, Employment opportunity for locals, Investment, Security....Non of these takes effect as a result from these 'foreign kedai runcit'.
    I voted someone to think about this things. D**M!! They are sleeping. If a change of goverment will correct this then so be it.

    ReplyDelete
  52. if only sabahan take the opportunity, then there will be no more foreign kedai runcit in Sabah..

    ReplyDelete
  53. Wahai penunggu di sini,sana.Apo lah tindakan kita akan buat nanti.

    ReplyDelete
  54. Prestasi Kewangan Negeri Sabah Kekal Cemerlang

    Ketua Audit Negara telah mengiktiraf negeri Sabah sebagai salah sebuah negeri yang mempunyai rekod terbaik dalam pengurusan kewangan. Dengan kecemerlangan ini, bagi tahun 2011, negeri Sabah sekali lagi telah dianugerahkan “Sijil Tanpa Teguran” (Clean Bill) yang menjadikan penganugerahan ini mencatatkan rekod selama 12 tahun berturut-turut.

    Dengan mengambilkira kekayaan Sabah serta kedudukan fiskal negeri yang mantap serta kapasiti untuk melaras kutipan hasil negeri, RAM Rating Services Berhad sekali lagi telah memberikan penarafan “AAA” ( Triple A ) kepada negeri Sabah untuk 4 tahun berturut-turut. Manakala, untuk pengurusan dan proses bajet negeri yang teratur dan mematuhi peraturan, Moody International pada tahun 2012 ini telah sekali lagi memberikan pensijilan MS-ISO 9001:2008 yang mana ini merupakan pencapaian cemerlang selama 4 tahun berturut-turut.

    ReplyDelete
  55. Nah,Norikoh sudah di bunuh,naik siok lah kamu dengar berita ini.Berapa baik kalau anak/cucu sendiri kamu di kenakan saperti mendiang Norikoh,supaya hati kamu faham kejahatan,pendatang yang urang hitam hati sanggup membagikan mycard.Kamu akan menerima balasan dari yang menguasai semua manusia.

    ReplyDelete
  56. Bodoh punya rakyat malaysia..org luar berniaga kat negara kita pun masih nak back up.kenapa xback up rakyat malaysia!?lama kelamaan anak ko pun kawin pakistan,bangla..mereka dtg utk bekerja disektor tertentu,bkn untuk berniaga.semua mkn duit lancau pihak berkuasa..

    ReplyDelete