Search This Blog

Friday, August 31, 2012

Taimin tawar diri calon bebas-Umno cabar PBRS Parlimen Pensiangan

NABAWAN  - Bekas Ahli Parlimen Pensiangan Datuk Taimin Lumaing (gambar), bingkas bangun menawarkan diri untuk bertanding atas tiket bebas-Umno pada pilihanraya umum kali ke-13 (PRU-13) untuk membuktikan sama ada UMNO Pensiangan mempunyai sokongan pengundi dikawasan itu sebagai mencabar dakwaan PBRS.

Beliau berkata, sekiranya pemimpin PBRS terutamanya Ketua Pergerakan Pemudanya Kahirin Bador terlalu yakin dengan dakwaannya bahawa UMNO Pensiangan akan kalah disitu jika diberi peluang untuk bertanding disalah satu daripada tiga kerusi Pensiangan beliau (Taimin) kini sudah bersedia untuk menyahut cabaran itu.

Tegasnya, PBRS perlu sedar bahawa kekuatan mereka selama ini bukannya terletak semata mata dibahu mereka sendiri malahan ianya adalah atas bantuan dan sokongan parti parti komponen lain seperti UPKO dan juga UMNO atas dasar perkongsian kuasa.

“Apa pula salahnya jika UMNO minta agehan satu daripada tiga kerusi kerana UMNO juga banyak menyumbang pembangunan dikawasan Pensiangan,” kata beliau dalam satu kenyataan disini pada Khamis sebagai mengulas kemelut agehan kerusi dikawasan Parlimen Pensiangan.

Taimin yang juga pemimpin veteran UMNO Pensiangan berkata, PBRS tidak sepatutnya terlalu mendabik dada kononnya mereka terlalu berpengaruh diPensiangan seolah olah parti mereka sukar digugat namun mereka perlu sedar bahawa kemenangan Presiden PBRS Tan Sri Kurup bagi kerusi Parlimen Pensiangan bukan atas keputusan rakyat Pensiangan mengundinya.

Sebaliknya tegas Taimin, ia adalah berdasarkan keputusan Mahkamah selepas isu kontroversi penolakan kertas pencalonan pembangkang pada PRU-12 (tahun 2008) dimana pada kemudiannya membuat petisyen ke Mahkamah tetapi telah ditolak dan mengekalkan kemenangan Kurup tanpa bertanding di Parlimen Pensiangan.

Beliau menambah, apa pun alasan Kahirin untuk menyatakan kononnya kawasan tersebut adalah berpenduduk majoriti pengundinya adalah terdiri daripada masyarakat KDM , namun tidak terdapat apa apa perbezaan pun dengan UMNO diPensiangan dimana mereka juga datang dari kelompok yang sama.

“UMNO lebih dulu bertapak diPensiangan sebelum PBRS timbul..(bermakna) kami duluan menghadapi rakyat dan berkhidmat kepada mereka diParlimen Pensiangan,” tegas Taimin.

Dalam pada itu, Taimin turut meminta pucuk pimpinan Barisan Nasional (BN) sama ada negeri mahu pun pusat agar mengambil perhatian serius terhadap beberapa kenyataan Kahirin yang seakan akan mempersendakan prinsip dan dasar perjuangan BN yang ditunjangi UMNO dibawah kepimpinan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak.

Oleh: Ambrose M Matthew

62 comments:

  1. Taimin Lumaing penjilat pantat Malaya.Jangan lagi kau mengaku suku Murut.Pengkhianat


    Pembodek,Penipu


    Adondoi
    Tenom

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taimin Lumaing percaya BN dapat membantu rakyat.

      Delete
  2. Tunggu kau kalau UMNO sudah bungkus tilam,kau ikut UMNO pulang

    Gonzales
    Ex GB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik kita tunggu dulu keputusan PRU-13 nanti.

      Delete
  3. Alala... ni la mulut org2 PBRS... Bila kurup menang di Mahkamah, cara menipu, kamu sokong... mau lagi kena tumbuk.. lepas tu menang lagi d mahkamah ??? Kalau BN menang 2/3 dulu,.. sudah c Kurup bungkus... Oi Kurup, kau baca ka ni.. Sedar lah diri tiada pengaruh...

    Kalau bukan UMNO masuk,... kamu masih ketinggalan la. Kenapa UNMO masuk ??

    Pasal c kurup sama GENG PBS la yg bodoh p jadi pembangkang sebelum pilihanraya... Nah, kalah.. Tengku Razaleigh no problem... Ni monyet2 semua berabut mau balik ikut BN... Pairin, Kurup.. Dompok.. Kalau ni babi2 tidak buat begini... apa alasan ni UMNO mau masuk ?... salah ni monyet2 kan?... Tidak mau mengaku lagi ??

    So, Kurup.. kalau kau x kena pakai lagi... berundur la.. Banyak org tidak tahu tapi si Kurup ni dia minta kalau tidak kasi tanding, dia mau anak dia yang ganti,.. lepas tu dia mau jadi senator...

    Apa ni???? Tamaha betul oo. Ini kah untuk kepentingan rakyet ??? Dua2 mau... YB p anak,.. Senator utk bapa... Sial... Kena jadi Senator saja x cukup, mau juga anak dia tanding MP... Kesian oo.

    Adondoi Tenom & Gonzales Ex GB... Kesian kamu.. cakap pun macam tiada pelajaran.. betul2.. apa sumbangan kamu kasi naik kamu punya bangsa ????

    Jangan marah ya. Cuma mau kasi ingat saja..

    ReplyDelete
  4. Pukimak jga UMNO penjajah ni kn hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu yg minta d jajah.... siapa suruh keluar awal-awal.. bodoh... tengok sarawak...

      Delete
  5. UMNO suda jdi United MURUT National Organisation. Hahaha. Tai la kalau sya mengundi parti2 dr malaya. 2x5 ja semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini "Ulun Murut Naando Otak",ngam lah sama si Taimin ini,sedangkan orang melayu kena tipu oleh UMNO apatah lagi orang Murut UMNO...bah hidupkan semangat Antanom Ontoros Semasa melawan penjajahan British.....

      Delete
  6. Datuk Johnson tee wat say u about this moron?

    ReplyDelete
  7. PBRS dan Kurup memang tidak berguna dan tiada sokongan di Pensiangan. Tetap kalah PRU-13 jika Kurup bertanding lagi. Untuk menyelamatkan kerusi itu, Umno mesti bertanding di Pensiangan. Pandangan orang lain tidak penting. Tetap Umno, Hidup Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sia sokong..... Kehidupan di pensiangan jauh lebih baik sekarang... sebab umno... kau ingat PBRS ada buat apa2 ?.. Apa si kurup ada buat... semua harap umno yg tolong....

      Delete
    2. Datuk Taimin sudah bersedia menyahut cabaran PBRS, kita tunggulah dan lihat sama ada puncak pemimpin bersetuju untuk membenarkan Datuk Taimin bertanding atas tiket UMNO.

      Delete
    3. Mungkin boleh di beri peluang juga Datuk Taimin ini.

      Delete
    4. Jika bertanding, itu juga terpulang sama ada rakyat akan memberi sokongan?

      Delete
  8. Kalau berani cuba bah,saya tahu kau ada duit sudah sebab ....faham-faham saja bah,tapi saya kesihan bah sama kamu ini Taimin,silap haribulan kau dan si Kurup akan bungkus kalau kau bertanding...percaya lah.

    ReplyDelete
  9. PBRS dan Kurup tidak boleh berdiam diri kerana nampaknya Umno semakin celupar...cubalah Kurup sesekali bangkit dari lamunan buat kenyataan...yg penting jelaskan pendirian PBRS dlm BN selepas dicemuh dan dihina Umno. Kalau Kurup dan pemimpinnya terus mendiamkan diri ahli2nya akan bertindak juga...silap2 join pembangkang mahu hentam Umno. Umno nampaknya sudah melampau dan seakan akan mereka mau injak kepala KITA TAPI MEREKA BERTAMINGKAN ORANG KITA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengaku pun si Kurup ni dalam lamunan... apa guna punya YB... sekarang baru kena suruh bangkit... sebab selama ni dalam lamunan... Ni la mau kasi lagi penggal baru yg arong suka mengelamun... nanti kena kasi peluang lagi... mengelamun lagi... p laaaa.

      Sampai penyokong sendiri suruh bangkit dari mengelamun... bikin malu saja...

      Yg masih sokong sama dia ni pun, sudah la sedar boss dia masih mengelamun.. di suruh bangkit... tapi masih akui YB dia ni berkhidmat untuk rakyat... buta kaaa.. sendiri pun tau & sedar boss dia masih mengelamun.....

      Delete
    2. Rasanya penduduk Pensiangan tahu perangai Kurup, tunggu saja la PRU13.

      Delete
    3. Ya la... kalau dia tanding,.. biar la... UMNO diam2 di rumah.. tidak salah ba.. kami bukan undi pembangkang.. jadi, tiada masalah disiplin... cakap la barak2 ka.. kereta rosak ka... jadi tidak dapat mengundi..

      Jadi,. kita minta jaminan si Kurup ni yg BN menang... tapi sejak bila juga jaminan dia ni boleh pakai...

      BN kena tanya diri sendiri, sedia ka hilang kerusi Pensiangan cuma kerana si pengelamun ni mau tanding dan harap ahli PBRS dia...

      kalau dia mau juga, ternyata PBRS dan orang2 dia cuma mau tanding saja tanpa fikir apa jadi dulu dan apa jadi kalau kalah nanti... kesian o semua orang Pensiangan...

      Saya sendiri sama Datuk Ghani bila ada orang kampung telefon minta bantuan peribadi kasi siap rumah... kena tolong juga simen and zink... Dia bukan YB.... Mana tu YB????? kenapa tidak kena call ??? Sebab, hp nombor tidak pernah kena bagi... sama kalau nombor tidak kenal, tidak kena jawab....

      Ini kah YB... Macam anak kelaparan minta makan dari jiran sedangkan itu tanggungjawab kita.... Tidak malu ka????

      Bikin Panas....

      Hidup Umno... Hidup Datuk Ghani...


      Ismail R.

      Delete
  10. Kalau bukan back up UMNO dulu, Kurup & PBRS sudah 2 pilihanraya sudah bungkus oooooo. Cakap la kalau saya salah...

    Mula2 lawan Dtk Jeffry menang baru berapa undi ?? sedangkan ahli PBRS kurang dari undi yg dia dapat tapi undi UMNO yg kasi tambah & menang...

    Lepas tu dia tahu undi UMNO dia tidak dapat lagi kerana sikap sombong dia yg cakap dia tidak perlu UNDI AHLI UMNO di pensiangan... Bila dia sedar dia akan kalah... nah main buyuk ba... sampai kena tumbuk....

    Nasib masa tu BN x menang 2/3... kena kasi menag la kau di mahkamah.... kalau BN 2/3, pensiangan terus jadi pembangkang la... Baru kamu rasa macamana di anak tiri kan oleh pembangkang... C Kurup no problem... sudah kaya... p KL la dia... Bila mau election baru tunjuk muka...

    Ni kali la, kau sama anak kau nanti kena tumbuk....

    cheers..........

    ReplyDelete
  11. Komponen BN harus saling bersatu dan menyokong untuk menang pada PRU13.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap tidak kira siapa yang dilantik sebagai calon dan siapa yang tidak dilantik, ahli parti BN juga akan saling memberi sokongan kepada mereka yang menjadi calon pada PRU-13.

      Delete
    2. tidak payahlah cabar mencabar, berebut-rebut kerusi secara terbuka di media...duduk dan bincang..

      Delete
    3. Sama2 di bawah bumbung BN tidak perlulah bertelingkah tentang kerusi, harus ada tolak ansur. terima saja kalau terpilih ataupun tidak.

      Delete
    4. Kitya tunggu dan lihat sahaja pemimpin mana yang bakal bertanding.

      Delete
  12. ktia tgk kena terima atau tidak dia punya tawaran diri tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. taimin hanya boleh mencadangkan, yang memutuskan ialah pucuk pimpinan..

      Delete
  13. ktia tgk kena terima atau tidak dia punya tawaran diri tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelantikan calon untuk PRU terletak dalam tangan puncak pemimpin parti BN-UMNO, kita tunggulah dan lihat saja nanti sama ada Datuk Taimin diterima.

      Delete
    2. berani juga dia menawarkan diri. persoalannya sekarang, dia ni akan diterima rakyat atau sebaliknya.

      Delete
  14. PBRS is too confident that they can win in Pensiangan, hope that BN will send out a winnable candidate in that district.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Wah bole tahan timing kau kan taimin mau promosi diri jadi calon.......tapi sayang KAMI TAK NAK di wakili oleh tali barut UMNO PERAMPAS Hak kami Ulun Pensiangan dan SABAH kami akan pilih KELUAR dari kongkongan Malaya...... kami dah kenal hati budi mereka orang SABAH dan SARAWAK hanyalah deposit tetap untuk mereka dapat memerentah terus dan dan mengikis habis harta kekayaan kami.....BANGSAT punya MALAYA.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooii... Kau orang malaysia ka... siapa kasi kau IC ???? Tiada pelajaran,... mengancak saja kerja kau sampai sel otak pun rosak...

      Delete
  17. Sabah Umno will leave it to the discretion of party leadership to decide on the candidates for the 13th general election, said Chief Minister Datuk Seri Musa Aman. Sabah Umno has submitted its list of candidates for the coming 13th general election to the Barisan Nasional (BN) leadership, its liaison chief Datuk Seri Musa Aman said.



    ReplyDelete
  18. “We’ve submitted the names; it will be up to Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak who is Barisan Nasional chairman to decide,” Musa, who is Sabah Umno liaison chief, told reporters after chairing a good governance meeting here.However, Musa declined to reveal if there were ‘new faces’ on the list, saying, “I cannot tell you now.”

    ReplyDelete
  19. Meanwhile, Musa called on all agencies in the state to discard any tendency to procrastinate so as not to jeopardise the state’s excellent financial management as highlighted in the 2010 Auditor-General’s Report.Musa was speaking at a press conference after chairing the State Government Integrity in Governance Committee meeting at Wisma Innoprise.

    ReplyDelete
  20. He said procrastination would push up costs, cause wastage and result in the people or target group not getting any benefit.The state government’s excellent achievement in numerous aspects should bring about positive impact, not only to showcase the state’s administrative competence but also bring immense benefit to the people.

    ReplyDelete
  21. Musa also called for a people-oriented approach in all services provided by agencies and departments.Applications for government services should be processed at once, he said, adding that the RM4 billion state budget this year was a reflection of the state government’s ability to manage its finance

    ReplyDelete

  22. Meanwhile, Parti Bersatu Sabah (PBS) president Tan Sri Joseph Pairin Kitingan who was met after the meeting said the party had yet to submit its list of candidates.“We will be doing it soon and will leave it to the BN leadership to decide on the issue of the PBS’ status quo on seats allocation,” he said.

    ReplyDelete

  23. In the 12th general election in 2008, Sabah BN won 59 of the 60 state constituencies and 24 of the 25 parliamentary seats. PBS won 12 of the 13 seats it contested while Sabah Umno won all 32 states seats it vied for.

    ReplyDelete
  24. Kalau yakin tidak perlu berselindung lagi.

    ReplyDelete
  25. Keadaan pasti akan bertambah baik sekirannya tidak ada campurtangan dari pembangkang.

    ReplyDelete
  26. Matang la sikit wei. Ini bukan masa mahu tunjuk siapa hebat. Selesai masalah dengan baik barulah dikatakan hebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah,timbang dulu skrg ada BN jaga,nanti ada apa perubahan,semakin teruk kita...

      Delete
    2. sebaiknya jika semua bertindak secara matang.

      Delete
  27. Kejayaan BN hasil kerjasama semua parti komponen. Kenapa PBRS perlu mendabik dada pula?

    ReplyDelete
  28. Lebih baik jika hanya ada satu parti untuk KDM. Barulah dapat bersatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul juga...tapi dalam politik, yang penting berkuasa bah...pengaruh besar..

      Delete
  29. Pembangkang hanya akan mentertawakan isu ini jika parti2 komponen BN bertelagah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam pembangkang sendiri pun selalu terjadi perkara seperti ni.

      Delete
    2. sebaiknya berbincang untuk cari kesepakatan..

      Delete
  30. Siapa mau tanding, tanding la.... apa la macam budak2 semua. Cubalah matang sikit. Tiada siapa boleh larang siapa yg mau tanding janji cukup syarat and sedia wang deposit hangus la.

    PBRS ka... UMNO ka... Tapi yg sudah dibari peluang dulu kalau kerja baik apa mau risau kan ? Dan dulu menang selesa....

    Ingat, BN mempertaruhkan kerajaan bila memilih calon.. Kenapa kita harus terima calon yg kita tidak yakin untuk menentukan masa depan kita...

    Kalau dulu pun menang di Mahkamah, sia rasa sia dan ramai tidak berani ambil risiko lagi... Rekod sudah menunjukkan orang yang dari majoriti kurang 100 kepada menang di mahkamah.. Ni kali ?

    Mungkin ahli 10000 ahli UMNO ni sudah FED UP kasi sokong ni orang sedangkan ahli parti sendiri tidak mampu kasi naik sama dia.. Fikir2 la KURUP.. Lepas kau menang, kau sombong sama parti komponen yg lain..

    Cara terbaik untuk test kau punya pengaruh ?... Keluar BN, tanding atas parti sendiri... baru tau berapa undi kau dapat..

    ReplyDelete
  31. blm cuba blm tahu, keadaan rakyat masih perlu perkhimatan BN.

    ReplyDelete
  32. belum cuba belum tau.. trend pengundi sabah hari ini berbeza dengan trend pengundi sebelumnya..

    ReplyDelete
  33. bagus bagi saja kerusi itu kepada pihak yang senyap pasal agehan kerusi.. kalau bagi sama yang tamaha ni, mesti lain sudah tu cita2 dalam kepala..

    ReplyDelete
  34. Kami lihat sama ada rakyat akan melompat parti ke pembangkang atau sebaliknya?

    ReplyDelete
  35. Parto komponen seharus bersatu-padu dan memperjuangkan misi yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju, semua harus bersatu untuk mencapai kejayaan.

      Delete
  36. utamakan tanggungjawab pada rakyat. itu lebih penting.

    ReplyDelete