Search This Blog

Friday, September 21, 2012

Langkah melantik pemandu pelancong asing bekerja di Sabah satu penghinaan, parti Kita

Mutang (kiri), Dato' Zaid Ibrahim Presiden Parti Kita (tengah)
bersama Setiausaha Perhubungan Parti Kita Sabah Alias
Benjamin semasa lawatan mereka ke kediaman Presiden
Oleh: Mail Mathew

TENOM: Langkah Kementerian Pelancongan Persekutuan (KPP) membenarkan pemandu pelancong asing dari Korea bekerja dinegara ini khususnya di Sabah walaupun dalam keadaan terpaksa untuk memenuhi keperluan tersebut tetapi tindakan itu bukanlah sesuatu yang sebijak bijaknya dalam mengatasi masalah kedatangan pelancong luar hanya kerana isu 'bahasa'.

Malahan KPP telah diwujudkan begitu lama tetapi agak mengejutkan banyak pihak kerana isu 'bahasa' menjadi kekangan untuk melayani mereka mengakibatkan negara ini terpaksa tunduk kepada kemahuan mereka supaya melantik pekerja asing untuk tujuan itu.

Ketua Penerangan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita) Sabah Mutang Dawat @ Sylvester dalam satu kenyataan disini pada Khamis sebagai mengulas isu pengambilan pekerja Korea sebagai Pemandu Pelancong berbahasa Korea dinegara ini terutamanya di Sabah.

Apakah negara ini yang telah membangun dengan pesatnya selepas merdeka 55 tahun tetapi masih mundur didalam sektor pelancongan terutama dasar dasar luarnya masih ketinggalan untuk melatih kakitangannya bagi menguasai bahasa bahasa luar yang ada kepentingan dari aspek pelancongan, tanya Mutang.

“ Kita mempunyai IPTA dan IPTS yang banyak diseluruh negara dimana kursus mereka banyak yang mengkhususkan kepada sektor pelancongan...kenapa isu bahasa asing tidak dimasukkan ke dalam kurikulum bahasa kemestian sesebuah institusi itu (malah) apa KPP lakukan selama ini,” tegas Mutang.

Pada Selasa, Menteri Pelancongan Dato' Seri Dr Ng Yen Yen ketika menjelaskan kekalutan isu tersebut selepas diasak pertanyaan beberapa pihak terutamanya pembangkang menegaskan bahawa langkah sedemikian merupakan langkah sementara untuk memenuhi keperluan kekurangan pemandu berbahasa asing diSabah.

Dalam pada itu, dalam satu perkembangan lain, Mutang yang baru pulang daripada satu mesyuarat tertinggi Parti Kita Kebangsaan di Kuala Lumpur baru baru ini antara lain menegaskan bahawa Parti Kita akan meletakkan calon untuk bertanding dibeberapa kawasan Dun atau Parlimen diSabah pada pilihanraya umum kali ke-13 (PRU-13) akan datang ini.

Bagaimana pun, tegas Mutang, prinsip satu lawan satu serta kerjasama dengan parti parti pembangkang diSabah menjadi teras dan harapan parti itu ketika menghadapi Barisan Nasional (BN) pada PRU-13.

Ditanya kawasan kawasan yang bakal ditandingi Parti Kita termasuk latar belakang bakal bakal calon mereka Mutang berkata, “ Saya tiada kuasa atau pun 'locus standi' mengumumkan nama nama pemimpin yang bakal dicalonkan termasuk kawasan Dun atau MP...itu kena tanya Presiden atau Pengerusi Parti Kita Sabah Datuk Pg Othman Rauf...maaf saya tidak pasti, “ tegas Mutang.

Ditanya lanjut sama ada Parti Kita sudah terlibat sama dalam beberapa siri perbincangan dengan gagasan pembangkang diSabah sebelum ini beliau berkata, “ Kita mengharap sangat jika kami dipelawa tetapi kami pasti memberi komitmen dalam perbincangan itu kelak,” tambahnya lagi.

Selain itu, Presiden parti itu Dato' Zaid Ibrahim yang telah mengumumkan 7 kawasan Dun dan Parlimen ditandingi parti itu diKedah baru baru ini, dijangka akan melakukan lawatan dinegeri ini untuk meninjau persiapan parti itu untuk menghadapi PRU-13 dalam masa terdekat.

55 comments:

  1. Memang dasar kerajaan gagal,ada 1 kisah seorang pencari kerja mencari kerja sebagai pemandu pelancung disabah dimana si pencari kerja ini fasih berbahasa jepun dan orang putih sebab dia telah mengikuti latihan pertanian OISCA di jepun selama lebih kurang 2 tahun,malangnya permohonan nya gagal,maka kekal lah dia sebagai penoreh getah sehingga kini dan dia malas sudah mencari kerja..kenapa dia tidak dapat kerja tersebut disebabkan kepada sikap pilih kasih si penemuduga pada waktu itu....sekarang baru kita terhegih-hegih bercakap berkenaan perkara ini,sudah lambat kami ingin kubur kan BN pada PRU13 sebab gagal dalam serba-serbi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa penemuduga tersebut dan di mana ia dijalankan?

      Delete
    2. We didn't know what was the exactly reason for him not been selected but if he really into this job, he shouldn't give up.

      Delete
    3. Sekiranya layak dia harus diterima bekerja

      Delete
    4. banyak peluang lain lagi yang perlukan seorang yang mahir berbahasa Jepun dan BI selain pemandu pelancong.

      Delete
    5. Keutamaan harus diberi kepada pemandu tempatan.

      Delete
    6. Sudah2 la dengan isu ini, lagipun masidi telah pun memberi kenyataannya.

      Delete
    7. Yes indeed. If it has been solved then it is solved.

      Delete
    8. It's never too late or too early in making decisions.

      Delete
    9. Isu pemandu pelancong tidak harus dipolitikan.

      Delete
    10. Bukan menghina tapi hanya memberi kesedaran.

      Delete
  2. We do not know if their facts and information are accurate on Sabah. We do not want the wrong information about our beloved state be told to tourists since no one is monitoring what they are saying.

    ReplyDelete
    Replies
    1. i agree...local people knows best...

      Delete
    2. Sabahan tourist guide will given priority.

      Delete
    3. Itu satu cadangan sebenarnya. Maka kita tidak patut mengatakan yang bukan-bukan. Salahkah memberikan cadangan untuk menyelesaikan masalah?

      Delete
    4. Biarkan masalah ini diselesaikan sebaiknya. Sebaiknya berikan keutamaan kepada penduduk tempatan sendiri.

      Delete
    5. Kerajaan akan memastikan masalah ini akan dapat diselesaikan sebaiknya.

      Delete
    6. Lagi pun penduduk tempatan lebih tahu apa yang terbaik dan mengetahui lebih mengenai tempat mereka.

      Delete
    7. Mungkin juga ini berpunca daripada pelancong itu sendiri yang tidak begitu mahir dalam berbahasa English.Maka pemandu pelancong juga perlulah diberikan pengetahui dalam bercakap bahasa lain untuk memastikan masalah dapat diselesaikan.

      Delete
    8. Isu ini harus mencari kaedah baik untuk ditanggani.

      Delete
  3. While the ministry wants to provide the best service to the tourists, including giving them the best experience during their stay here so that they will come back and visit Sabah again, the plight of our local tourist guides must be protected too.

    ReplyDelete
    Replies
    1. By hook or crook, the local tourist guides need to prepare themselves to meet any challenges. Hopefully there will be a win-win situation regarding this matter. We want boost our tourism industry and at the same time protecting the local tourist guides' rights.

      Delete
    2. w/pun langkah tersebut sebagai sementara, namun penyelesaian konkrit harus dicari dan dilaksanakan..

      Delete
    3. Biar kerajaan membuat keputusan yang terbaik.

      Delete
  4. Pemandu pelancong Sabah perlu mengikut kursus bahasa yang berterusan untuk menguasai bahasa asing

    ReplyDelete
    Replies
    1. penuntut2 sektor perlancongan di IPTA dan IPTS harus diwajibkan untuk menguasai sekurang-kurangnya 2 bahasa asing bukan inggeris sebagai syarat untuk lulus...kementerian pengajian tinggi harus mempertimbangkan cadangan ini dan bekerjasama dengan kementerian perlancongan untuk mengatasi masalah kekurangan pemandu pelancong yang mahir berbahasa asing.

      Delete
    2. Biar pemandu pelancong meningkatkan kemahiran mereka untuk boleh bersaing dengan pemandu pelancong dalam dan luar negara.

      Delete
    3. penguasaan pelbagai bahasa asing penting bagi pemandu pelancong.

      Delete
  5. The first step and the most important step is to defeat BN first. Get them out of the way, everything will fall in place for the various Parties on this side of the ‘battle’. You will enjoy the triumph and glory to ‘lift’ Malaysia towards success & wellbeing. Be united, compromise and bury differences, avoid splitting the Opposition’s votes, and avoid 3-cornered contests. You have a common enemy BN, and a giant goal for Malaysia. Don’t lose this wonderful opportunity. Alan Newman, New Zealand.

    ReplyDelete
  6. I speak from NZ, rated one of the world’s top for human rights, transparency, and democracy. If we had a National oil company we wouldn’t have one race occupying 99% of jobs in Petronas. Everyone is equal in the eyes of God ! Mahathir ! I pity Malaysia, one can write a book on its losses and tragedies. Their gratitude to those who elected BN is: Murders, manipulation, deceit, gerrymandering, controlling media and freedom, brutality, promoting racism, feeding cronies, fabricating stories and prosecution to stifle Opposition, Suaram & human rights. Massive purchases & projects with multi-million kickbacks. Plundering and mismanaged losses estimated to surpass US$100billion. When will you the Rakyat wake up and vote BN out?
    Plan your vendetta against these criminals after GE13. Nail them, jail them!

    ReplyDelete
  7. parti KITA tiadalah peluang untuk menang...umpama parti KITA ni hanya sebuah rakit...bila2 masa terburai..

    ReplyDelete
  8. parti KITA tidak berdaftar di sabah...layakkah parti ni bertanding?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KITA klu bertanding pun pasti kalah.

      Delete
    2. Semakin banyak parti baru.

      Delete
  9. dan kalau difikirkan, banyak parti2 dari malaya yang bertapak di sabah...UMNO, PKR, DAP, PAS, MCA, MIC, KITA, GERAKAN, semua ada di sabah...mengapa rakyat sabah khususnya yang dalam dunia politik cenderung untuk menganggotai parti bukan tempatan berbanding dengan parti2 tempatan seperti PBS, UPKO, LDP,SAPP...kebergantungan kepada parti bukan tempatan harus dikurangkan..

    ReplyDelete
  10. jika perlu mengambil orang luar sebagai pengganti sementara, pemandu pelancong tempatan perlu diberi kursus dalam menguasai bahasa asing untuk mengisi balik tempat yang telah diisi oleh pekerja asing ini bila tamat kursus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak salah mengambil orang luar dengan kondisi orang tempatan diberi keutamaan terlebih dahulu.

      Delete
  11. lebih baik kita semua mencari penyelesaiannya untuk mengatasi masalah di atas daripada mencari kesilapan/kesalahan orang lain untuk dibidas

    ReplyDelete
  12. syarikat pelancongan perlu memberi peluang kepada pekeja-pekerja mereka dalam mengikuti kursus-kursus bahasa asing yang telah disediakan oleh kerajaan/syarikat swasta dengan pembiayaan ditanggung oleh majikan jika perlu

    ReplyDelete
  13. para pembangkang dan kerajaan perlu berbincang masalah ini di meja bulat dalam mencari penyelesaian yang berkesan dan bukannya membidas kelemahan masing-masing

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, semua harus berbincang untuk mencari keadah yang terbaik.

      Delete
  14. kerajaan perlu menyediakan lagi banyak program-program secara percuma kepada pemandu pelancogan demi meningkatkan lagi prestasi dalam menyediakan perkhidmatan yang bertaraf antarabangsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini pun bergantung pada usaha pemandu pelancong sendiri.

      Delete
  15. Kita masih mempunyai ramai pemandu pelancong kenapa perlu kan orang asing?

    ReplyDelete
  16. Bagi peluang kepada rakyat kita untuk memperkenalkan keindahan di sabah.

    ReplyDelete
  17. Pastikan semua pemandu pelancong kita di beri latihan secukupnya agar dapat berkomunikasi dengan betul dan tepat.

    ReplyDelete
  18. dinasihatkan semua tour guides perlu belajar bahasa asing untuk menjadi lebih cekap dalam industri pelancongan ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, pemandu pelangcong harus belajar bahasa asing untuk memudahkan kerja mereka.

      Delete
  19. pemandu pelancong harus tingkatkan kemahiran mereka dengan menguasai pelbagai bahasa.

    ReplyDelete
  20. sekarang ini terdapat banyak program atau kursus belajar bahasa asing..jadi pemandu pelancong tempatan haruslah guna peluang ini.

    ReplyDelete
  21. guna pemandu pelancong asing ini hnyalah sementara.

    ReplyDelete
  22. Latiah harus diberi agar pemandu tempatan ada keupayaan bersaing

    ReplyDelete
  23. tambirang saja ba si Mutang Dawat.. apa dia tau pasal industri pelancongan?? kalau dia bijak, kenapa bukan dia saja belajar bahasa korea??

    ReplyDelete
  24. isu ni dari tahun lepas lagi.. memang ada aduan pelancong korea mahu membawa pemandu pelancong mereka sendiri.. kenapa masa tu Mutang Dawat tidak bagi cadangan??

    ReplyDelete
  25. penyelesaian masalah dan penghinaan pun dia tidak tahu bezakan.. kalau mahu tahu penghinaan yang sebenar ialah blogger suara pakatan rakyat..

    ReplyDelete