Search This Blog

Saturday, January 12, 2013

SAPP Youth: Do not bow down to opposition


KOTA KINABALU: Sabah Progressive Party (SAPP) youth wings has pledge that the youths will double up the effort to explain to the people of Sabah the party vision and mission by advocating on the ground and emphasized more towards the SAPP Manifesto which has been launched June last year.

KK Coordinator Youth Zone Chief, John Stephen in his remark during the election briefing held at Maju Centre, Inanam yesterday said SAPP being a component of Barisan Nasional before on 17th September 2008, has outlined 8 demands in the interest of Sabah wellbeing to be fulfilled and sadly the Federal Government has been passively responding to the problem encountered by Sabahan. As a result, SAPP decided to pull out from the coalition of Barisan Nasional and continue to struggle as an opposition to demand a better livelihood of every Sabahan where the states has been bogged down by illegal immigrants, youth unemployment, rising of food prices, unbalanced development, land grabs, and etc.

Autonomy is one of the 8 demands that attracted the young people nowadays to fight along with SAPP. Therefore, SAPP must in principal to uphold the promises as the only local party and entitled to contest in the majority state seats in order to achieve autonomous state and reinstate the Malaysia Agreement 1963 signed by Malaya, Sabah and Sarawak.

John Stephen also the Central Youth Exco, stressing to the  party leadership not to bow down by the continuous pressure from the other political oppositions to join any coalition or agendas, as cooperation is enough to topple the corrupted Barisan Nasional. Reiterating further, the KK youth machineries is ever ready to contest the 4 Kota Kinabalu Parliaments comprises of 8 state seats if compromise is fail to materialized. Nonetheless, the youth will abide by the party leadership decision. The youth members also have expressed their strong solidarity support behind the party.

Also present during the briefing are Vice - Exco Nasional Youth Chief Simon Chin, Karambunai Youth Chief Suffian Saprin, Inanam Youth Chief Joseph Tadius, Likas Youth Chief Woo Chun Vun, Luyang Youth Chief Yong Yit Yoong, Tanjung Aru Youth Chief Lum Kong Fui, Kepayan Youth Chief Lim Kat Chung, Moyog Youth Chief Freddy Bycan and Api – Api Vice Youth Chief Charles Yong.

John Stephen Dionysius is Sabah Progressive Party KK Coordinator Youth Chief

36 comments:

  1. Bertalu-talu dicanang saban hari. Gesaan supaya pembangkang bersatu untuk menghadapi BN di Sabah. Cadangan ini nampak mudah untuk diketengahkan. Idealnya supaya tidak memecahkan undi pembangkang dan akan meningkatkan kemungkinan untuk pembangkang menang dalam kawasan-kawasan yang ditandingi semasa pilihanraya umum nanti.

    ReplyDelete
  2. Tapi jika difikirkan semula, apakah jadah hendak menyuruh pembangkang bersatu? Namanya kan pembangkang. Pembangkang maksudnya menawarkan pelan alternatif setiap satunya berlainan di antara pembangkang yang berbeza-beza, berdasarkan matlamat masing-masing. Untuk meraih sokongan rakyat, pelan alternatif ini haruslah menarik, mempunyai isi (substance) dan dicapai dengan cara baru dan tersendiri pula. Hanya dengan ini alasan kewujudan setiap pembangkang berkenaan dapat diperjelaskan. Oleh kerana jurang perbezaan yang besar, usaha mencari titik pertemuan (common ground) dari setiap satunya bukan sesuatu yang mudah, jika tidak mustahil.

    ReplyDelete
  3. Maka soalnya di mana titik pertemuan yang boleh dipersetujui bersama? Ambil contoh yang berlaku pada parti-parti pembangkang yang berpengkalan di Sabah. STAR-'Usno' (sehingga kini Usno bukan merupakan parti berdaftar) yang berlandaskan pendekatan nasionalisme ala Apartheid beriya-iya hendak bersatu dengan SAPP yang berteraskan landasan majmuk (pelbagai bangsa). SAPP merasakan boleh bertanding di mana-mana atas alasan landasan prinsip perjuangan majmuk mereka. Akan tetapi STAR-'Usno' merasakan dengan berbuat begitu SAPP akan 'menceroboh' sempadan maya politik yang mereka telah ciptakan dan telah diasingkan (segregated) mengikut bangsa.

    ReplyDelete
  4. Apa pilihan yang SAPP ada. Hendak bertanding di kawasan bumiputera Islam, 'Usno' kata jangan. Mahu bertanding di kawasan kadazan dusun murut, STAR kata itu kawasan mereka. Lebih dari itu, mereka mendesak agar SAPP menghadkan pergerakan di kawasan-kawasan Tionghua sahaja.

    ReplyDelete
  5. Jika dilihat dari sudut mana sekalipun, jelas titik kompromi sukar dicapai sampai bila-bila. Perbalahan ini timbul di peringkat asas perjuangan masing-masing. Dengan itu satu-satunya jalan adalah dengan menguji kepercayaan masing-masing melalui kotak undi semasa pilihanraya umum.

    ReplyDelete
  6. Tidak hairanlah kenapa sesetengah pihak berpendapat bahawa barisan pembangkang bersatu merupakan suatu utopia. Bagi mereka gagasan untuk bersatu adalah jalan penyelesaian yang tidak praktikal untuk menambahkan kekuatan barisan pembangkang di negeri ini.

    ReplyDelete
  7. Untuk pembangkang berjaya, ia memerlukan pengukuhan dan penzahiran jatidiri yang boleh dirasakan oleh masyarakat Sabah sendiri sehingga boleh memilih calon-calon yang menawarkan diri untuk menjadi pemimpindengan lebih jelas. Selain itu, kecualilah semua pembangkang bersikap memperjudikan nasib dan bersikap bidan terjun untuk mencuba untung timbul nasib untuk pilihanraya yang terdekat, usaha mereka 'timing', masa yang sesuai untuk berjaya.

    ReplyDelete
  8. Mungkin pihak pembangkang harus melihat penyelesaian yang lebih praktikal dari pengalaman konglomerat antarabangsa. (multinational conglomerates). Selama lebih satu dekad, Nokia merupakan pemimpin di dalam industri perkakasan komunikasi telefon bimbit. Antara pesaing-pesaing utamanya termasuklah Motorola, Sony-Ericson, Samsung dan LG.

    ReplyDelete
  9. Soalnya di sepanjang tempoh itu, adakah cadangan untuk semua pesaing-pesaing ini bersatu untuk menghadapi Nokia? Tidak. Sedangkan bersatu tentu akan meningkatkan kemungkinan pesaing untuk menjatuhkan Nokia. Sebaliknya, semua pesaing telah menumpukan usaha untuk mengukuhkan jatidiri syarikat dan menunggu masa yang sesuai untuk menjatuhkan Nokia. Masa sesuai (the right timing) baru-baru ini telah tiba dengan kewujudan sistem operasi Android. Sekarang Nokia telah menerima padahnya dan dijangka terpaksa memberhentikan 10,000 pekerja menjelang akhir tahun 2012.

    ReplyDelete
  10. Ikhtibar dari kisah di atas? Lawan tetap lawan walaupun harus bersendirian. Dua perkara yang perlu disedari ialah, bertanding satu lawan satu bukan semestinya menguatkan pembangkang, malah ia mungkin akan menguatkan peluang kemenangan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  11. Pembangkang Sabah Bersatu? Langgar Saja Bah!

    ReplyDelete
  12. Walaupun momentum dapat diperolehi dari beberapa pembelotan kebelakangan ini, pembangkang di Sabah masih perlu bekerja keras dan mengelakkan pertandingan tiga penjuru dalam pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  13. Terdapat pelbagai parti pembangkang di Sabah termasuk Parti Pembaharuan Negeri (STAR), Parti Progressif Sabah (SAPP), Pakatan Rakyat (PR) baru-baru ini menambah sekutu — Angkatan Perubahan Sabah (APS) dan Pakatan Perubahan Sabah (PPS) yang baru ditubuhkan.

    ReplyDelete
  14. Presiden STAR, Datuk Dr Jeffrey Kitingan memberitahu The Malaysian Insider bahawa partinya sedang mengintai diantara 20 hingga 30 kerusi negeri dan tujuh hingga 12 kerusi parlimen.

    ReplyDelete
  15. Beliau tidak menolak kemungkinan bagi parti pembangkang untuk bertembung di beberapa kerusi dengan berkata, “Kita sudah membuat perkiraan tentang pertembungan tiga penjuru — dua dari pembangkang dan satu dari BN — tidak ada masalah bagi kami.”

    ReplyDelete
  16. Tetapi apabila ditekan mengenai kerusi yang dijangka akan berlaku persaingan hebat, beliau berkata bahawa “kawasan-kawasan ini, kita perlu bekerja lebih keras dan juga perlu untuk mengurangkan pertindihan.”

    ReplyDelete
  17. Kitingan berkata bahawa parti-parti pembangkang di Sabah “cuba untuk menjalinkan pakatan longgar” tetapi mendakwa wakil PKR tidak hadir semasa perbincangan lepas. “Jadi, kita akan melihat sama ada mereka ikhlas.”

    ReplyDelete
  18. Apabila ditanya siapa yang layak untuk memimpin pembangkang Sabah, beliau berkata, “United Borneo Alliance (UBA) sudah beroperasi sebagai satu kumpulan Jadi saya fikir ia adalah lebih baik ia diketuai oleh pemimpin-pemimpin tempatan dan bukannya parti dari Kuala Lumpur.”

    ReplyDelete
  19. Walau bagaimanapun Darell Leiking dari PKR Sabah berkata, “Matlamatnya adalah lebih penting daripada dari mana asal anda,” sambil menambah bahawa menjadi pemimpin PKR tidak bermakna bahawa dia “kurang Sabah” berbanding dengan pemimpin STAR dan SAPP.

    ReplyDelete
  20. Naib Presiden PKR Chua Tian Chang berkata isu utama adalah peruntukan kerusi, mengatakan bahawa: “Jika kami dapat menyelesaikan sehingga satu lawan satu sudah satu pencapaian yang besar”.

    ReplyDelete
  21. “Hanya BN mahu mewujudkan tanggapan bahawa terdapat perpecahan (undi), di mana perpecahan?” soal Chua, yang dilihat sebagai kunci kepada pembelotan di Sabah.

    ReplyDelete
  22. Are you sure the oppositions are working well?

    ReplyDelete
  23. I don't see any significant things though.

    ReplyDelete
  24. Pembangkang hanya tahu mengampuh saja.

    ReplyDelete
  25. SAPP and PKR will never work together.

    ReplyDelete
  26. Dan masalah akan terus menghantui.

    ReplyDelete
  27. The oppositions will not get its wish done.

    ReplyDelete
  28. I dont think they gonna work it out.

    ReplyDelete
  29. Begini la peperangan pembangkang.

    ReplyDelete
  30. Seems the oppositions are not getting along together.

    ReplyDelete
  31. Pembangkang di Sabah ada misi masing-masing, kalau bersatu pasti tidak akan menjadi, buang masa sahaja.

    ReplyDelete
  32. Biarkan sahaja pembangkang tidak bersatu, undi tetap kepada BN.

    ReplyDelete
  33. pembangkang di Sabah terutama SAPP takkan menang.

    ReplyDelete