Search This Blog

Monday, July 8, 2013

1,469 reports over ink, but 'no proof' of double voting

Despite 1,469 police reports being lodged over the indelible ink, none have provided proof of double voting, said Election Commission (EC) chairperson Abdul Aziz Mohd Yusof.

Speaking to Utusan Malaysia in an exclusive interview, Abdul Aziz (right) said a special team had been formed to investigate the problems on why the indelible ink did not last long, and that it has been given a month to complete the probe.

He also reiterated that, personally, he will not bow to pressure to resign as EC chief despite many such calls having been made.

“They merely want to find a scapegoat and if I resign they will accuse me of being at fault when this is not true,” he said.

The EC has been blamed for the indelible ink fiasco, given that it had claimed the ink would last seven days.

However, some voters reported that the ink could be washed off within hours, hence also creating doubts about the electoral process.

Shahidan Kassim, Minister in the Prime Minister's Department, who is in charge of parliamentary affairs, refuted the claim by Pakatan Rakyat that the filing of election petitions by BN reflected its distrust of the EC.

"The petitions raised by BN are related to offences and not the EC. Pakatan had purposely twisted the facts. BN's petitions are more toward the offences by Pakatan, not the EC.

"The EC has carried out its responsibilities to its best," he reportedly told Malay daily Sinar Harian.

17 comments:

  1. He also reiterated that, personally, he will not bow to pressure to resign as EC chief despite many such calls having been made.

    Personally, i think he doesn't need to resign. Let him sort this thing out, see where this thing will go.

    ReplyDelete
  2. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menubuhkan pasukan khas bagi mengenal pasti punca yang menyebabkan dakwat kekal yang digunakan pada pilihan raya umum ke-13 lepas tidak kekal lama selepas dicalit.

    ReplyDelete
  3. Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata berdasarkan pengalaman pertama itu, SPR yang mengadakan mesyuarat hari ini, memutuskan untuk menubuhkan 'Pasukan Khas Menyemak Masalah-Masalah Penggunaan Dakwat Kekal PRU Ke-13' untuk meneliti hal-hal berkaitan dakwat kekal itu.

    ReplyDelete
  4. Beliau berkata pasukan itu antara lain akan mengkaji aspek ramuan, syarat Kementerian Kesihatan, cara penggunaan dakwat kekal dan kaedah calitan dakwat kekal di jari.

    ReplyDelete
  5. Pasukan itu juga akan meneliti hasil ujian yang telah dibuat sebelum dan selepas dakwat itu dihantar ke Malaysia. "SPR menggunakan dakwat kekal bagi mengelakkan percubaan mengundi lebih daripada sekali oleh seseorang pengundi namun penggunaan itu menimbulkan pelbagai reaksi daripada parti politik, calon dan pengundi bahawa dakwat kekal itu tidak kekal lama melekat di jari pengundi," katanya dalam kenyataan di sini, Selasa. Abdul Aziz berkata pasukan khas itu dijangka menyiapkan penyiasatan dalam tempoh sebulan dan ia diharap dapat membantu SPR mengenal pasti perkara-perkara yang menyebabkan dakwat itu tidak kekal lama di jari selepas dicalit.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata SPR juga memandang serius perbuatan pihak-pihak tertentu yang menyebarkan rakaman video, tulisan dan gambar melalui laman sosial, media cetak dan portal berita berhubung tuduhan dan dakwaan yang tidak berasas mengenai SPR.

    ReplyDelete
  7. "Antara tuduhan itu ialah warga asing mengundi dalam PRU13, kejadian lampu padam semasa pengiraan undi, berlaku tiga tong undi hilang di pusat penjumlahan rasmi undi di Putrajaya, peti undi diturunkan dari helikopter dengan tujuan memenangkan pihak tertentu. "Selain itu, kenderaan SPR membawa peti undi ke pusat penjumlahan rasmi undi dengan tujuan untuk memanipulasi keputusan pengundian, petugas SPR meminta ejen calon menandatangani Borang 14 sebelum tamat proses pengiraan undi, terdapat pengundi hantu dan pengundi dari Sabah dan Sarawak diangkut untuk mengundi di beberapa negeri," katanya.

    ReplyDelete
  8. Abdul Aziz berkata SPR mendapati semua tuduhan dan dakwaan itu tidak berasas, tidak benar dan boleh mengelirukan rakyat serta mendatangkan ketidaktentuan dalam negara.

    ReplyDelete
  9. Berikutan itu, katanya, satu laporan polis telah dibuat oleh Setiausaha SPR Datuk Kamaruddin Mohamed Baria pada 16 April lepas bagi menjaga nama baik dan integriti SPR sebagai sebuah badan bebas yang ditubuhkan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk menjalankan pilihan raya.

    ReplyDelete
  10. "SPR akan meneruskan sesi penerangan dan penjelasan berhubung isu-isu PRU ke-13 bagi memberikan maklumat dan fakta yang tepat kepada orang ramai melalui pelbagai kaedah termasuk media massa. "SPR juga menasihatkan orang ramai supaya menapis maklumat-maklumat yang dibaca terutama dari media sosial dan jika perlu, orang ramai boleh menghubungi SPR bagi mendapatkan maklumat yang sahih berkaitan sesuatu isu itu," katanya.

    ReplyDelete
  11. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menubuhkan pasukan untuk menyiasat kemelut dakwat kekal, untuk melihat apakah terdapat pecah amanah dalam pembelian dakwat itu oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    ReplyDelete
  12. Pengarah Siasatan SPRM Datuk Mustafar Ali mengesahkan tentang siastan ini akan tetapi enggan untuk memberi huraian lanjut.

    ReplyDelete
  13. Akan tetapi difahamkan pasukan itu telah ditubuhkan minggu lepas. Terdapat rungutan umum berkenaan dengan penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya umum 5 Mei.

    ReplyDelete
  14. Dakwat kekal yang bertujuan untuk menghalang penggundian berulang itu gagal berfungsi apabila ramai rakyat Malaysia mendapati ianya mudah untuk ditanggalkan.

    ReplyDelete
  15. SPR berdepan tekanan selepas pendedahan di Parlimen baru-baru ini dimana bahan kimia dalam dakwat tersebut telah diganti dengan pewarna makanan yang menyebabkan ia mudah ditanggal.

    ReplyDelete
  16. Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Shahidan Kassim mengakui di Dewan Rakyat pada Rabu lalu pewarna makanan, bukannya nitrat perak yang digunakan dalam dakwat kekal.

    ReplyDelete
  17. Beliau berkata dakwat tertanggal kerana bahan kimia yang sepatutnya adalah punca dakwat tersebut mudah dibersihkan tetapi juga menyalahkan pengundi yang cuba membasuhnya sebagai punca ia tidak kekal.

    ReplyDelete