Search This Blog

Monday, June 29, 2020

Yong : Akhirnya Amarjit bukan lagi Pengarah Jabatan Air

Kota Kinabalu, Isnin, 29 Jun 2020 : Akhirnya, kerajaan Sabah memaklumkan secara lewat bahawa Pengarah Jabatan Air telah ditukar. Dalam surat bertarikh 26 Jun 2020, Pejabat Peguam Negeri memberitahu peguam saya bahawa Datuk Amarjit Singh "tidak lagi memegang jawatan Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah."

Oleh itu, saya telah mengarahkan peguam saya untuk meminta pengesahan daripada Peguam Besar Negeri sama ada Kerajaan Negeri masih mahu meneruskan rayuan mereka terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu pada 9 Oktober 2019 bahawa pelantikan pengarah Jabatan Air ketika itu tidak sah. 


Setelah keputusan Mahkamah Tinggi, pemerintah Sabah telah mengemukakan rayuan. Perbicaraan mengenai rayuan sepatutnya dijadualkan akan didengar pada 28 Ogos. Walaupun pengarah baru Jabatan Air telah memegang jawatan selama dua bulan, Kerajaan Negeri masih mengendalikan proses rayuan seolah-olah Amarjit masih merupakan Pengarah Jabatan Air.


Sekiranya, atas sebab tertentu, Kerajaan Sabah masih ingin mengajukan rayuan atas keputusan Mahkamah Tinggi, maka ini bermakna lebih banyak masa, sumber tenaga dan usaha akan dibelanjakan untuk rayuan tersebut. Dalam kes ini, adalah sepenuhnya hak saya untuk meminta kos apabila rayuan ditolak. 

Dalam proses pengadilan sebelum ini, tidak ada kos yang diberikan kepada saya dan rakan-rakan plaintif kerana ini adalah kes berkepentingan awam. 


Pada masa yang sama, saya juga telah mengarahkan peguam saya untuk memaklumkan Pejabat Peguam Negeri bahawa kami akan menghentikan semakan kehakiman pelantikan kedua Datuk Amarjit Singh kerana semakan tersebut telah menjadi akademik dengan pemergian pengarah haram tersebut, yang bukan penjawat awam, dari Jabatan Air Sabah. Kajian kehakiman ini adalah untuk mencabar pelantikan semula Datuk Amarjit ketika kerajaan negeri sekali lagi berusaha untuk mengelak Enakmen Air Sabah 2003 dengan menjadikan Amarjit sebagai "Perunding Teknikal" selama tiga hari sebelum memindahkannya ke Jabatan Air sebagai Pengarah pada Oktober 2019, setelah penghakiman Mahkamah Tinggi dibuat.

Datuk Yong Teck Lee
Plaintif bersama dalam kes
Yong Teck Lee & Pang Thou Chung
Vs
Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Sabah
Kerajaan Negeri Sabah
Datuk Amarjit Singh

No comments:

Post a Comment