Search This Blog

Sunday, June 28, 2020

YONG : SEBAGAI CALUN PM, SHAFIE PERLU LETAK JAWATAN CM SABAH SELEWAT-LEWATNYA 12 JULAI

Kota Kinabalu, Ahad, 28 Jun 2020

Datuk Shafie Apdal sebagai Calon Perdana Menteri mempunyai masa sehingga Ahad 12 Julai untuk meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah kerana cadangan kepada Shafie untuk menjadi Perdana Menteri memenuhi tarikh akhir pada Isnin 13 Julai, ketika Parlimen bersidang.

Sekiranya Shafie berjaya, dia akan menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-9. Dan partinya akan mencalonkan mana-mana pemimpin untuk menjadi CM Sabah. Tetapi jika dia gagal menjadi Perdana Menteri, maka dia tidak lagi boleh memeggang jawatan Ketua Menteri Sabah kerana kerosakan teruk pada kedudukan dan keberkesanannya sebagai Ketua Menteri. Dia harus mengundurkan diri daripada membebankan dirinya dan menjadi liabiliti berat kepada rakyat Sabah.


Sekiranya dia berkeras untuk terus menjadi Ketua Menteri Sabah setelah gagal dalam usaha untuk menjadi Perdana Menteri negara ini, maka Shafie akan mengheret Sabah menjunam bersamanya. Dengan kemelesetan ekonomi yang menimpa kita, kesan buruk akibat perlakuan Shafie sebagai Ketua Menteri tidak dapat dibayangkan bagi rakyat biasa di Sabah. Dia harus meletakkan jawatan untuk mengambil tanggungjawab politik kerana menjadi beban serius bagi Sabah. Ingatlah, seperti apa yang berlaku sekarang, pentadbiran Sabah sudah longlai tidak berfungsi. Manakala Adun PKR, termasuk seorang Timbalan Ketua Menteri, di Sabah harus melepaskan jawatan kabinet mereka kerana tindakan Shafie  Ketua Menteri mereka, menyaingi Presiden PKR, Anwar Ibrahim, untuk jawatan Perdana Menteri.

Shafie kini bermain "Last card" dalam usaha terakhir untuk menjatuhkan Perdana Menteri dan untuk menjadi Perdana Menteri sendiri. Shafie, tahu bahawa, jika dia gagal, dia tidak boleh dan tidak akan mungkin kembali sebagai Ketua Menteri. Shafie, pernah menjadi Naib Presiden UMNO Malaysia dan menteri persekutuan selama bertahun-tahun sebelum ini, mengetahui kepentingan permainan kuasa persekutuan. Ini adalah masalah menang atau kalah, bunuh atau terbunuh.


Dengan menjadi penyerang yang provokatif terhadap Perdana Menteri, Shafie telah membakar semua jambatan, menjerumuskan dirinya sendiri dan menggambarkan dirinya tidak mampu melaksanakan tugasnya sebagai Ketua Menteri. Satu-satunya pilihan yang ada baginya ialah meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri dan mengambil kedudukannya sebagai pemimpin pembangkang di peringkat nasional.

Shafie sebagai Calon PM bukan satu jenaka

Bercanggah dengan komen pemimpin Sarawak, James Masing, Shafie untuk Perdana Menteri bukanlah satu jenaka. Parti Shafie sendiri, dan DAP Sabah, keduanya langsung menyuarakan sokongan terhadap tawaran Shafie untuk jawatan Perdana Menteri.

Selanjutnya, Dr Mahathir mendedahkan bahawa mesyuarat pada 25 Jun yang memutuskan untuk mencalonkan Shafie sebagai PM diadakan di *Rumah Sabah* di Kuala Lumpur. Shafie adalah tuan rumah mesyuarat yang turut dihadiri pemimpin DAP dan Amanah. Ini menunjukkan bahawa Shafie sangat mengetahui rancangan Dr. Mahathir untuk mencalonkannya sebagai calon Perdana Menteri. Bagaimanapun, kelihatannya Dr Mahathir dan Shafie bergilir-gilir untuk saling menamakan mereka sebagai Perdana Menteri.

Selain Rumah Sabah, seperti yang dilaporkan, ada desas desus mengatakan mengenai jet peribadi Sabah Air dan kemudahan kerajaan Sabah yang lain digunakan dalam plot menjatuhkan Perdana Menteri. Penggunaan aset dan sumber kerajaan Sabah untuk menjatuhkan kerajaan persekutuan mendatangkan kesan buruk. Repleksi serius yang akan diterima dan ditanggung oleh rakyat Sabah pada masa yang akan datang, sekiranya Shafie kekal sebagai CM Sabah setelah gagal merebut jawatan Perdana Menteri.

Datuk Yong Teck Lee
Bekas Ketua Menteri

5 comments:

  1. Inda lama laini yg dikendong berciciran yg dikejar tak terjangkau

    ReplyDelete
  2. itulah,apa yang di huraikan oleh Bekas ketua menteri Sabah itu.yang sangat berpengalaman.

    ReplyDelete
  3. Wait and see!l'm not a Politican

    ReplyDelete
  4. Kalau YTL di tempat DSSA. Dia pasti tidak akan letak jawatan sebagai KM.

    Biasanya jika dimudahkan urusan, biar DSSA benar2 dilantik jadi PM barulah letak jawatan sebagai KM. Seperti kes Azmin yang meletak jawatan sebagai Menteri Besar selepas namanya dilantik jadi Menteri di Persekutuan. Very stupid statement form YTL.

    ReplyDelete
  5. Ini bukan menteri persekutuan Melton..ini jawatan PM.. Kenapa, Shafie takutkah

    ReplyDelete