Search This Blog

Saturday, June 27, 2020

Yong : Selamatkan Sabah daripada Muflis

Kota Kinabalu, Sabtu, 27 Jun 2020

Kesukaran yang dihadapi oleh Kolej Universiti Yayasan Sabah (KUYS) adalah bibit permulaan dari apa yang akan berlaku seterusnya kepada Kerajaan Sabah sekiranya pentadbiran Sabah pimpinan Warisan ketika ini dibenarkan untuk meneruskan ketidakcekapan dan kebodohan politiknya. KUYS baru sahaja mengumumkan pemotongan gaji dan waktu kerja kerana masalah kewangan.



Kerajaan Sabah menuju kebankrapan kewangan sekiranya tidak ada tindakan yang dilakukan untuk menyelamatkan Sabah. Ketidakcekapan pentadbiran Sabah dan kegagalan terang-terangan untuk menangani kejatuhan ekonomi akibat Covid-19 di tengah-tengah pemimpin kerajaan Sabah pula merancang secara melulu untuk menjatuhkan Perdana Menteri telah mewujudkan gelora krisis ekonomi yang sempurna di Sabah.

Persengketaan  Anwar-Mahathir dan pakatan yang dipimpin Warisan berpecah

Merumuskan salah urus ekonomi, pemerintah Sabah yang dipimpin Warisan dilumpuhkan oleh ledakan yang penuh dengan konflik dalaman Parti Warisan. Pakatan politik yang dipimpin Warisan pada dasarnya cacat kerana Parti Warisan mahu Tun Dr. Mahathir Mohamed menjadi Perdana Menteri ke-9 manakala PKR mahukan Presidennya sendiri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Konflik yang begitu sengit di peringkat tertinggi antara PKR dan Warisan akan memecahkan pakatan Warisan-PKR di Sabah.



Pendapatan Sabah kekurangan komitmen

Dari segi kewangan, pendapatan Sabah pada tahun ini akan berkurangan daripada sudut komitmen kewangannya. Berdasarkan Bajet 2020 yang diluluskan oleh Dewan Undangan pada November lalu, pendapatan untuk tahun ini dianggarkan berjumlah RM4,192 juta berbanding perbelanjaan RM4,143 juta, meninggalkan lebihan hanya RM49 juta.

Kedua-dua pakej bantuan Covid-19 yang diumumkan pada 25 Mac dan 18 Jun, berjumlah RM910 juta. Ini telah menenggelamkan lebihan kecil tersebut, menjadikan defisit sebanyak RM806 juta.


Semua sumber pendapatan utama Sabah dijangka turun. Sebagai contoh, disebabkan oleh peningkatan pengeluaran dan harga yang lebih rendah, royalti petroleum dijangka turun dari jumlah yang dianggarkan berjumlah RM1,700 juta menjadi hanya RM1,100 juta. Begitu juga, cukai jualan Minyak Sawit Mentah diunjurkan turun dari RM852 juta kepada RM600 juta. Kerana pembangunan yang terencat, percukaian tanah (anggaran RM300 juta) akan turun menjadi sekitar RM200 juta. Item besar yang terjejas adalah pendapatan air (turun dari RM305 juta hingga RM250 juta), cukai jualan permainan (turun dari RM60 juta hingga RM30 juta) dan cukai eksport makanan laut (dari RM10 juta hingga sifar). Bahagian 50% daripada cukai pelancongan persekutuan akan diabaikan.

Penurunan pendapatan ini meningkat sehingga RM1,047 juta. Jika defisit RM806 juta ditambah dengan penurunan pendapatan ini, bermakna Perbendaharaan Sabah akan menghadapi defisit sebanyak RM1,853 juta. Dan ini mengambil kira andaian bahawa keseluruhan sumbangan persekutuan yang dianggarkan berjumlah RM463.00 juta telah diturunkan kepada Sabah. Ingat, Sabah bukan lagi sekadar "negara pembangkang". Sebaliknya, kerajaan Sabah kita telah menjadikan Sabah sebagai "negeri musuh" yang secara agresif berusaha menjatuhkan Kerajaan Persekutuan PN.

Bagaimana Sabah akan mendapatkan insentif dan faedah dari Pelan Pemulihan Ekonomi Nasional (Penjana) dari Kerajaan Persekutuan yang sedang dilaksanakan sekarang?

Dari segi perbelanjaan, emolumen Sabah (gaji penjawat awam dll) meningkat sehingga RM739 juta. Perbelanjaan berulang adalah RM1,495 juta. Kedua-dua item ini telah mengambil 70% daripada pengurangan bajet pasca-Covid-19 yang merupakan satu situasi yang sangat membimbangkan.

Sabah musnah jika tidak kerana rizab RM4 bilion 2017

Seperti seekor burung unta yang menguburkan kepalanya di bawah pasir, menteri-menteri Warisan berusaha menyangkal kenyataan kewangan yang nyata dan akibat dari kegagalan dan kebodohan politik mereka.


Sebenarnya, jika tidak kerana rizab RM4 bilion yang dibawa dari tahun 2017, kerajaan Sabah sudah pasti akan hancur. Menurut Bendahari Negeri pada Januari tahun lalu (2019), kerajaan Sabah mempunyai rizab kewangan sebanyak RM4 bilion pada tahun 2017. Berapa banyak baki yang tinggal sekarang?

Datuk Yong Teck Lee
Bekas Ketua Menteri, Bekas Menteri Kewangan, Presiden SAPP

No comments:

Post a Comment