Search This Blog

Tuesday, August 4, 2020

Yong: Warisan incompetence caused economic decline "Ketidakupayaan Warisan menyebabkan kemerosotan ekonomi"

oleh Datuk Yong Teck Lee, Bekas Ketua Menteri, Presiden SAPP

Kota Kinabalu, Selasa, 4 Ogos 2020.

Pemimpin Parti Warisan, Datuk Darell Leiking harus menghentikan permainan menyalahkan orang lain dan sebaliknya mengakui bahawa ia adalah kelemahan polisi pemerintah yang dipimpin oleh Warisan dan kekurangan arah yang menyebabkan prestasi ekonomi menjadi yang terburuk pernah berlaku di Sabah sejak mereka mengambil alih pentadbiran negeri.

Penurunan pertumbuhan KDNK yang drastik bagi Sabah kepada 1.5% pada tahun 2018 bukan hanya disebabkan oleh penurunan harga komoditi. Juga penting dan signifikan adalah bahawa terdapat perubahan drastik yang telah merosakkan keyakinan perniagaan. Kerajaan negeri yang dipimpin Warisan dengan sewenang-wenangnya menekan perniagaan sementara pemerintah persekutuan ketika itu Pakatan Harapan membekukan pelaksanaan projek pembangunan baru.

Mereka juga memberikan isyarat yang salah kepada para pelabur dengan mengganggu perjanjian yang sah dari segi undang-undang dan perniagaan yang sedang berjalan dan ini telah mengakibatkan Kerajaan Sabah menanggung tuntutan ganti rugi bernilai berbilion ringgit. Menjelang akhir tahun 2018, tidak ada keraguan bahawa perniagaan memang mengalami penderitaan terutama PKS. Terdapat banyak kedai runcit yang ditutup, pengangguran juga terus meningkat.



Ekonomi yang suram

Memetik satu laporan berita yang disiarkan hari ini berbunyi "Pengilang Sabah menjangkakan suasana suram" adalah bukti kesukaran yang dihadapi oleh aktiviti perniagaan di Sabah. Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) Sabah melaporkan penurunan pendapatan sebanyak 25% hingga 50%.

Ini adalah laporan berfakta bukan berteraskan politik oleh komuniti perniagaan yang mesti diambil perhatian oleh Darell.

Kerajaan Negeri yang dipimpin Warisan dan Pakatan Harapan sepatutnya dapat mengatasi masalah tersebut melalui Belanjawan Nasional dan Negeri 2019, tetapi gagal melakukannya. Pemerintah seringkali akan memberikan alasan dangkal iaitu tidak mempunyai wang, yang kita semua tahu sekarang bahawa itu tidak benar. Perbendaharaan Negeri Sabah menunjukkan bahawa terdapat rizab sebanyak RM4 bilion pada tahun 2018. Kemana perginya RM4 bilion ini?


Jabatan Perangkaan dalam laporannya pada tahun 2018 telah menyatakan bahawa pertumbuhan ekonomi yang tinggi dicapai oleh Sabah pada tahun 2017 adalah 8.2% (nilai 2010).

Statistik menunjukkan bahawa kemiskinan berkurang dengan ketara dari 19.7% pada tahun 2009 kepada 2.9% pada tahun 2016. Ini adalah fakta yang tersedia untuk orang ramai.

Memang pada tahun 2017 Sabah mempunyai pertumbuhan ekonomi tertinggi di Malaysia, bahkan melebihi purata nasional, iaitu pada 5.9%, sehingga berjaya mengurangkan jurang antara wilayah. Darell bagaimanapun menyatakan dengan bangga bahawa setelah hanya berkuasa selama 26 bulan, pencapaian kerajaan pimpinan Warisan adalah pelaburan yang lebih tinggi dalam sektor pembuatan, pelancongan yang pesat, peningkatan eksport minyak sawit dan sektor pembinaan yang lebih aktif.

Semua yang dilakukan oleh partinya Warisan digelar sebagai "Kerajaan Pengumuman" kerana gagal menunjukkan apa-apa. Shafie sering membanggakan jawatannya yang lama sebagai menteri persekutuan di pelbagai kementerian. Apa yang telah dia lakukan untuk Sabah dalam tempoh tersebut?

Bahkan kawasannya sendiri di Semporna, telah dilabelkan "Shit Hole of Malaysia" oleh media sosial antarabangsa.


Kerjasama Negeri-Persekutuan penting

Jelas bahawa faktor kejayaan utama dalam mengatasi jurang pembangunan di Sabah adalah menjalin kerjasama yang sangat erat antara kerajaan negeri dan persekutuan di semua peringkat, dari kepimpinan politik tertinggi, hingga ketua kementerian, jabatan dan agensi kerajaan dan badan berkanun. Dengan Shafie bermimpi untuk menjadi PM9, dia meletakkan Sabah pada kedudukan yang sangat merugikan dan berisiko dengan memusuhi Kerajaan Persekutuan.

Adakah Kerajaan Sabah akan terus berfungsi dengan berkesan di bawah senario semasa ketika Kerajaan Negeri Sabah bersengketa dengan Kerajaan Persekutuan? Jawapannya adalah ianya bencana yang nyata bagi Sabah.

No comments:

Post a Comment