Search This Blog

Wednesday, August 5, 2020

Yong: PAPAR DAM SHOCKER | Fakta menggemparkan Empangan Papar


oleh: Datuk Yong Teck Lee, Bekas Ketua Menteri, Presiden SAPP

Kota Kinabalu, Rabu, 5 Ogos 2020

Jawapan yang tidak dilaporkan di Dewan Senat oleh Menteri Tanah, Air dan Sumber Asli Pakatan pada 19 Disember 2019 akan menghantar gelombang kejutan ke seluruh Sabah kerana kerajaan Persekutuan Pakatan Harapan ketika itu telah mendedahkan bahawa Kerajaan Negeri Warisan Sabah telah melantik sebuah syarikat untuk melaksanakan Projek Empangan Papar bernilai RM3 bilion menggunakan Pembiayaan Kewangan Swasta (Private Finance Initiative) (PFI) dengan sebuah syarikat dari China. Menteri, Xavier Jayakumar, telah mengungkapkan di Dewan Senat bahwa, "oleh kerana lantikan syarikat tersebut dibuat sebelum kelulusan projek diberikan, maka pelaksanaan projek perlu  ditanggung sendiri oleh kerajaan Negeri."

Ini bererti bahawa kerajaan negeri Sabah, dengan alasan yang tidak pernah didedahkan, telah bertindak membuat keputusan untuk melepaskan dana persekutuan sebanyak RM3 bilion dan membuatkan orang Sabah terpaksa menanggung beban projek empangan Papar bernilai RM3 bilion. Itu adalah pada tahun 2019 ketika Pakatan Harapan dan Warisan adalah kerajaan persekutuan.

Menteri persekutuan PH ketika itu, dalam jawaban yang sama untuk pertanyaan dari Senator Adrian Lasimbang, menjelaskan bahawa Kerajaan pusat telah menyokong Kerajaan Negeri Sabah untuk melaksanakan "Kajian Kelayakan Empangan Papar" di bawah Belanjawan Keempat Rolling Plan 2020.
(Lihat Soal Jawab yang dilampirkan).



Sebelumnya, pada 19 Juli 2019, Senator Adrian telah bertanya kepada Menteri yang sama apakah Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) pada Empangan Papar telah dilakukan dan apakah hasilnya. Menteri Xavier mendedahkan bahawa di bawah Akta Kualiti Alam Sekitar, EIA adalah wajib. Sekiranya tidak ada laporan EIA, kelulusan kerajaan Sabah terhadap projek empangan Papar sehingga melantik syarikat (dari China) untuk melaksanakan projek itu secara sah adalah diragui.
(Lihat Soal Jawab dan komen Senator Adrian Lasimbang)



Syarikat yang berkaitan dengan projek terowong bawah laut Pulau Pinang bernilai RM3 bilion yang kontroversial?


Surat niat, bertarikh 10 Oktober 2019, yang dikeluarkan oleh Jabatan Air Sabah kepada sebuah syarikat yang berpusat di KL menimbulkan persoalan mengenai kaitan antara projek Empangan Papar dan projek terowong bawah laut Pulau Pinang bernilai RM3 bilion yang penuh kontroversi. Menurut media antarabangsa korporat dan perniagaan, syarikat Wira Syukur (M) Sdn. Bhd. mempunyai hubungan dengan terowong bawah laut Pulau Pinang. Kerajaan sementara Warisan berhutang kepada rakyat untuk segera menyelesaikan masalah ini secepat mungkin.

 

Saya meminta Ahli Parlimen Penampang, Datuk Darrell Leiking untuk mengingati janji manisnya untuk membatalkan Empangan Papar dan mencari suara hatinya. 

Darell adalah Menteri kanan di kabinet persekutuan ketika itu, pemimpin kanan Parti Warisan. Dia mungkin berharap janjinya untuk membatalkan projek Empangan Kaiduan (dinamakan semula sebagai Empangan Papar) akan dilupakan. Tetapi, seperti kata pepatah Melayu,  tikus rusa lupa perangkapnya, tetapi perangkap itu tidak melupakan si tikus (pelanduk boleh melupakan jerat, tapi jerat tak pernah melupakan pelanduk).

No comments:

Post a Comment