Search This Blog

Tuesday, October 4, 2011

Illegal immigrants more than a quarter of Sabah population

KOTA KINABALU: Sabah Progressive Party (SAPP) reiterated its call to the state government to take serious action to resolve the illegal immigrant problem in the state.

SAPP vice president Don Chin said only positive action by the state government would be able to protect the rights of Sabahans and reinstate public security.

He said Sabah has the highest population of immigrants, including illegal immigrants, as compared to other states in Malaysia.
"The illegal immigrants problem is a long-standing issue and is becoming serious.

Recently, the Population and Housing Census Report for 2010 of the Economic Planning Unit announced that about 27 per cent of Sabah's population are foreigners," he said.

He also alleged that the 899,799 foreign population in Sabah was not the actual total as there are many illegal immigrants who were not included in the census.

Chin added that the Barisan Nasional (BN) government needed to look into the issue seriously and provide an effective solution to protect the right of the people of the Sabah.

"There should be no compromise when it comes to security and the rights of the citizens in the state."

Chin, who is also SAPP Inanam Lama Branch chairman said that the issue had been brought up by Sepanggar member of Parliament sitting and alleged that the BN government 'ignored' the issue.

He said that sabahans would suffer in the BN government fails to address the issue and that the present government risks losing the people's faith in them.

The Borneo Post

69 comments:

  1. semua pihak harus memberikan komitmen untuk menyelesaikan masalah ini dan bukannya mengharap satu-satu pihak saja.

    ReplyDelete
  2. harap penyelesaian yang berkesan akan dapat dicari bagi menyelesaikan masalah pati ini.

    ReplyDelete
  3. daripada bangkitkan isu ini tanpa berbuat apa2.. lebih baik semua bekerjasama dalam menyelesaikannya

    ReplyDelete
  4. hal ini jgn dbiarkan, ia kini makin menjadi jadi.

    ReplyDelete
  5. This problem will not going to be solve easily if the Philippines government still doesn't want to build their consulate here in Kota kinabalu...

    ReplyDelete
  6. This has got nothing to do with philipine consulate to setup in KK or not.

    This has got to do with the WILL of the party import from Malaya UMNO want to solve the PTI problems in Sabah or not.

    Sarawak is a very good example without PATI problem like Sabah because Sarawak was ruled by LOCAL SARAWAK PARTY but not party IMPORT FROM MALAYA.

    ReplyDelete
  7. Mesti tangani masalah ini dengan segera. Jangan biarkan msalah ini terus menghantui rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  8. Apa sahaja tools untuk menyelesaikan masalah ini harus kita cuba...

    ReplyDelete
  9. sudah semestinya rakyat Sabah mahu masalah PATI ini ditangani dengan jayanya oleh kerajaan Sabah tidak kira dengan apa cara sekali pun

    ReplyDelete
  10. kerajaan harus ikhlas dengan apa yang diseru supaya rakyat yakin bahawa kerajaan tidak hanya cakap kosong tetapi akan cuba sedaya-upaya untuk mengatasi masalah ini

    ReplyDelete
  11. harap ada penyelesaian dalam isu PATI di Sabah yang semakin membimbangkan ini

    ReplyDelete
  12. tubuhkan sahaja Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) dan tengok keputusannya, kalau masih tidak dapat menangani masalah ini, carilah cara lain hingga masalah ini selesai

    ReplyDelete
  13. nampaknya ada pihak tertentu yang cuba menyembunyian sesuatu dari diketahui umum

    ReplyDelete
  14. "Illegal immigrants more than a quarter of Sabah population"

    Patutkah kita rasa bangga dengan 'pencapaian cemerlang' ini? 'Syabas' kepada si mastermind yang membiarkan ini berlaku.

    ReplyDelete
  15. Kenapa susah sangat nak tubuhkan RCI? Kenapa kes-kes lain senang-senang nak tubuhkan RCI? Adakah masalah PATI di Sabah ini tidak kritikal? Dan Datuk Lee dengan yakin menidakkan projek ic. Satu tindakan yang kurang bijak. Ia hanya membangkitkan kemarahan rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  16. Dengan peningkatan mendadak jumlah PATI di Sabah, ia amat menakutkan. Jenayah yang ada sekarang pun kebanyakannya melibatkan mereka. Kenapa begitu senang populasi mereka bertambah dari hari ke hari?

    ReplyDelete
  17. If the leaders are sincere in solving this problem, and people give fully cooperation, this problem at least can be reduced. To solve it 100% will take a very long time or maybe forever.

    ReplyDelete
  18. Sabah always suffer the most....sigh..

    ReplyDelete
  19. Instead of blaming others, find concrete resolutions.

    ReplyDelete
  20. Hope this problem will be solved quickly.

    ReplyDelete
  21. It's hard to solve this within a period of time, this might take years. Hope we can get this problem done quickly..

    ReplyDelete
  22. Tidak habis2 masalah ini....sabah dibanjir PATIlah....

    ReplyDelete
  23. Sabah is no longer safe.

    ReplyDelete
  24. Cannot denied that illegal immigrant more Sabahns. State Government must seriously take action on it.

    ReplyDelete
  25. masalah yang sudah lama. Tapi sampai sekarang tidak settle2. Penduduk semakin bertambah.tu PATI yg kasi ramai saja tu.

    ReplyDelete
  26. masalah tidak akan selesai jika semua pihak tidak berkejasama...

    ReplyDelete
  27. jawatankuasa komiti untuk menyelesaikan isu pendatang asing di sabah telah ditubuhkan oleh kerajaan negeri di mana ianya dipengerusikan oleh tan sri pairin.

    ReplyDelete
  28. diharapkan jawatankuasa ini nanti akan dapat menyelesaikan isu pendatang asing di sabah yang dilaporkan berjumlah 27% daripada keseluruhan penduduk sabah.

    ReplyDelete
  29. KDN tidak harus meneruskan sikap acuh tak acuh mereka untuk meyelesaikan isu projek IC di sabah..RCI harus ditubuhkan kerana ianya adalah tuntutan rakyat sabah..

    ReplyDelete
  30. diharapkan agar isu pendatang asing di sabah akan dapat diselesaikan..

    ReplyDelete
  31. banyak usaha telah dilakukan oleh kerajaan negeri untuk menyelesaikan isu pendatang asing..antaranya program 5P...namun usaha ini perlu diteruskan dengan lebih agresif..

    ReplyDelete
  32. Kalau harap pihak lain saja untuk selesaikan masalah, alamatnya lambat lah hal ini selesai.

    ReplyDelete
  33. Walaupun hal ini nampak sukar untuk diatasi, namun saya yakin dengan kesungguhan serta kerjasama semua pihak hal ini pasti selesai.

    ReplyDelete
  34. Paling penting fokus pada penyelesaian masalah dan ketepikan dulu bab tunding jari.. Manalah tau lagi cepat kesannya. hehe

    ReplyDelete
  35. Punyalah ramai pati di sabah. Kenapalah hal ni tak habis2 oo. huhu

    ReplyDelete
  36. Apapun, harap hal mendapat perhatian sewajarnya. Lakukan apa saja yang patut asalkan ia dapat ditanggani.

    ReplyDelete
  37. Sudah tiga kerajaan bertukar ganti, daripada zaman parti Berjaya berkuasa, kemudian diwarisi Parti Bersatu Sabah (PBS) dan kini era Barisan Nasional (BN) tapi masalah PATI masih belum ada penyelesaian malah semakin teruk.

    ReplyDelete
  38. Dua pendekatan memungkinkan masalah ini dapat dirungkai – pertama, menerusi saluran diplomatik dan kedua berasaskan kesungguhan politik (political will) kerana apapun pendekatan yang diambil, ia tidak akan berkesan tanpa perhatian terhadap kedua-dua aspek berkenaan.

    ReplyDelete
  39. Nampaknya Sabah semakin dibanjiri oleh pendatang tanpa izin.

    ReplyDelete
  40. Jika kawalan tegas tidak dibuat, Sabah akan menjadi Little Philippine ataupun Little Indonesia satu hari nanti.

    ReplyDelete
  41. Jangan lagi kamu diperbodohkan oleh parti import dari malaya UMNO lagi.

    Sejak berpuluh-puluh tahun dari dulu masa Tun Mamak sudah pura2 buat tangkapan besar-besaran lepas itu dengan Pak tidur suruh Najis jadi ketua untuk menangkap PATI di Sabah dan macam2 lagi tetapi sampai hari ini penduduk PATI bukan kurang tetapi bertambah lebih banyak di Sabah.

    Inikah kamu panggil efficient atau UMNO yang palui? Allah ku tahu niat setan orang UMNO yang tidak ikhlas

    ReplyDelete
  42. "He also alleged that the 899,799 foreign population in Sabah was not the actual total as there are many illegal immigrants who were not included in the census."

    Hairan tiada pihak mengambil tindakan sebelum ini untuk menyelesaikan masalah pendatang haram yang terjadinya masa kini jumlah yang bertambahan mendadak.

    ReplyDelete
  43. Apakah tindakan kerajaan terhadap PATI yang gagal mendaftarkan diri di program 5P tersebut?

    ReplyDelete
  44. Jumlah PATI merisikokan rakyat, ketenteraman negeri sering dicabar. Banyak juga jenayah yang disebabkan golongan PATI ini. Jika kerajaan gagal menyelesaikan masalah dengan berkesan, maka, nyawa penduduk juga tidak terjamin.

    ReplyDelete
  45. Adakah ahli jawatan kuasa Pairin dapat berfungdsi dengan berkesan untuk menyelesaikan masalah PATI? Apakah perancangan dan kaedah yang akan dibuat?

    ReplyDelete
  46. Where are those illegal immigrants come from? The amount increase tremendously yet no action be taken before these. Any lop hole in our immigration department?

    ReplyDelete
  47. Jumlah besar PATI di Sabah memang mengkhuatikan seluruh penduduk di sini. PATI sering mengancam ketenteraman hidup penduduk cuma buat masa kini tiada kematian sahaja. Semoga kerajaan mengambil tindakan yang lebih berkesan i.e. RCI

    ReplyDelete
  48. Tindakan tegas seharus diambil kepada PATI yang tidak berkerja-sama dengan program yang kerajaan jalankan. Jika tidak, masalah akan menjadi di luar kawalan.

    ReplyDelete
  49. Semoga ahli jawatan Pairin menjalankan tugas dan tanggung jawab dengan berkesan untuk selesai masalah PATI yang semakin meningkat ini. Tambahan dengan RCI, lebih jelas kesannya.

    ReplyDelete
  50. Don't reject before trying. It's hard to convince all the people that the government refuse to setup the RCI. What is their consideration?

    ReplyDelete
  51. Adakah kerajaan semata-mata gilakan kuasa dan pentadbiran dan sanggup mengorbankan ketenangan dan keharmonian penduduk di Sabah? Semoga kerajaan menjalankan sesuatu untuk membuktikan keikhlasan kerajaan dan bertujuan mengutamakan rakyat.

    ReplyDelete
  52. diharapkan ahli jawatankuasa pairin dapat mencari jalan penyelesaian masalah PATI ini...

    ReplyDelete
  53. Those traitors to Sabahans from UMNO can talk until the PIG can fly, the PATI issue in Sabah will never be solved at the end of the day. You know why? Party import from malaya UMNO will LEGALISE all the PATI in Sabah once and for all. This is party malaya UMNO evil intention.

    Simple solution:
    No UMNO= No PATI!

    ReplyDelete
  54. PATI ini adalah satu satunya talian hayat BN UMNO.PATI dapat Mykad dari mana? Mykad tiada jual dipasaraya Giant atau Millimewa.


    Kita dulu terlalu percaya BN UMNO untuk tolong Bumiputera Islam kerana takut sama Pairin,Sekarang? Mana bahaya Pairin dengan PATI.Pengarah JTU asal orang PATI,kamu tengok ada lagi ADUN dari asal PATI.Jangan nanti DUN Tempasuk dan DUN Usukan jadi PATI.

    ReplyDelete
  55. jangan lupa dengan pegawai2 yang bertanggungjawab menjaga sempadan negeri.. sudah banyak kes salahguna kuasa dikalangan pegawai beruniform ini..

    ReplyDelete
  56. masalah PATI tidak akan selesai..jika semua pihak tidak berkejasama... kerajaan telah berusaha menangani masalah ini..banyak langkah2 yg sepatutnya telah di buat..

    ReplyDelete
  57. Jangan biarkan pendatang berkuasa di Negeri kita ini.

    ReplyDelete
  58. Ramai juga warga asing di Sabah. Belum lagi termasuk dengan yang masuk secara haram. Mungkin lebih ramai lagi.

    ReplyDelete
  59. Mungkin Pairin telah mengatur cara untuk menangani masalah ini. Jadi kita mengharapkan Pairin akan dapat menyelesaikan masalah ini secepat yang mungkin.

    ReplyDelete
  60. Kerajaan persekutuan perlulah meluluskan suruhanjaya siasatan di raja bagi menangani masalah PATI dan juga Projek IC di Sabah ini. Jika tidak selagi itulah masalah ini akan menjadi isu hangat oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  61. masalah tidak akan selesai jika tiada kerjasama...
    saya percaya Pairin dan ahli jawatankuasanya dpt mencari jalan penyelesaian untuk mengurangkan PATI di sabah ini...

    ReplyDelete
  62. pihak pembangkang akan terus menjadikan isu ini sebagai alat untuk menjatuhkan BN... harap kerajaan akan segera mencari jalan penyelesaian..
    jawatankuasa yg ditubuhkan diharap dapat mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan isu ini...

    ReplyDelete
  63. Oh my GOD! What happened to my beloved state Sabah flooded with ILLEGAL IMMIGRANT with MYKAD after party malaya UMNO and Musang bin tidak aman took over as Sabah CM for more than 9 years?

    Sabah people MUST ALL STAY UNITED to VOTE all the party import from malaya OUT from Sabah for good in this coming GE13.

    For those who still vote Sabah UMNO = Support PATI! You guys should be charged for TREASON and dibuang kerakyatan!

    ReplyDelete
  64. Macam mana nak usir? Bagitau saya.

    ReplyDelete
  65. I bet these illegals are hard wired.

    ReplyDelete
  66. Tiada party malaya UMNO = Tiada PATI.

    Senang saja.

    ReplyDelete